Gigantti Oy Ab:n tietosuojaseloste
Kun asioit Gigantissa, meidän on toisinaan käsiteltävä henkilötietojasi. Tiedämme, että meiltä ostamasi tuotteet ovat tärkeitä arjessasi, ja haluamme tarjota sinulle mahdollisimman paljon tietoa tarjouksista ja kampanjoista ennen tuotteiden ostamista sekä varmistaa, että osto viedään läpi onnistuneesti. Mikäli olet yritysasiakas, käsittelemme henkilötietoja yritysasiakkaita koskevien tietosuojakäytäntöjemme mukaisesti.
Gigantin myymälät omistaa ja niitä ylläpitää joko Gigantti Oy Ab (Y-tunnus: 1523846-8) tai joku franchising-kumppaneistamme. Gigantin omistaa Elkjøp Nordic AS (organisaationro 911 382 296), joka avustaa sekä Giganttia että franchising-kumppaneita päivittäisessä toiminnassa ja kehittämisessä. Elkjøp Nordicilla on myös yleinen strateginen vastuu Elkjøp-ryhmittymän toiminnasta, mukaan lukien toiminta muissa Pohjoismaissa. Elkjøp Nordic ylläpitää myös Gigantin verkkosivustoa yhdessä Elkjøp Norgen kanssa.
Tässä tietosuojaselosteessa kuvattujen henkilötietojen käsittelyssä Elkjøp Nordic on yhteisrekisterinpitäjä Gigantin ja/tai franchising-kumppanin kanssa. Gigantti/franchise on itsenäinen rekisterinpitäjä myymälöiden kameravalvonnan suhteen alla kohdassa 10 kuvatulla tavalla.
Jäljempänä on tietoa siitä, miten käsittelemme asiakkaittemme henkilötietoja. Jos mieleesi nousee kysymyksiä, joihin et löydä vastausta tästä tietosuojaselosteesta, ota yhteyttä Gigantin tietosuojavastaavaan: infosec@gigantti.fi. Lue oikeuksiesi käyttämisestä kohdasta 11 alta.
Kun ostat tuotteita myymälästä, voit joko tehdä ostoksia anonyymisti, tehdä ostoksia rekisteröityneenä asiakkaana tai tehdä ostoksia asiakasklubin jäsenenä.
Mikäli teet ostoksia anonyymisti, sinun ei tarvitse antaa meille mitään henkilökohtaisia tietoja. Voit tehdä näin tehdessäsi ostoksia paikan päällä myymälöissämme luomatta asiakasprofiilia, kuitenkin edellyttäen, ettet ole ostamassa meiltä tuotteita tai palveluita, jotka edellyttävät asiakasprofiilin luomista tai henkilötietojesi vastaanottamista. Mikäli teet ostoksia verkkosivustollamme, meidän on rekisteröitävä sinut asiakkaaksemme. Lue lisää henkilötietojen käsittelystä ollessasi asiakasklubin jäsen kohdasta 7.
Asiakkaaksi rekisteröityminen/asiakastilin luominen
Tehdessäsi ostoksia kanssamme pyydämme luvan luoda sinulle asiakkuus järjestelmäämme. Kun tietosi ovat järjestelmässämme, ostokuitit tallennetaan tilillesi. Näin löydät ne helposti, jos tarvitset niitä myöhemmin. Kokemuksesta tiedämme, että pystymme palvelemaan sinua paremmin, kun ostohistoriasi ja aiempien ostostesi kuitit ovat käytettävissä. Tehdessäsi ostoksia verkkokaupassamme, meidän on luotava asiakasprofiili, jotta voit toteuttaa ostoksesi ja lähettääksemme tuotteen sinulle. Voit hallinnoida asiakassuhdettasi kanssamme omilla sivullasi kirjautuessasi verkkosivuillemme.
Asiakkuuden luomista varten tarvitsemme henkilötietosi, kuten nimesi, puhelinnumerosi ja sähköpostiosoitteesi. Lisäksi saatamme pyytää osoitettasi. Asiakastilin käyttäjätunnuksena toimii sähköpostiosoite. Näin pystymme erottamaan asiakkaat toisistaan. Tiedot ostoistasi ja mahdollisista yhteydenotoistasi yhdistetään asiakastiliisi.
Kun teet ostoksia verkkokaupasta, pyydämme sinulta puhelinnumeron ja sähköpostiosoitteen. Näiden tietojen perusteella haemme nimesi ja osoitteesi julkisista rekistereistä. Jos haku ei tuota tuloksia, pyydämme sinua täyttämään nämä tiedot. Lisäksi pyydämme maksutietojasi riippuen siitä, minkä maksutavan valitset. Maksutietoja käsittelee puolestamme yhteistyökumppani, eikä niitä tallenneta järjestelmäämme. Tietoja ei tallenneta järjestelmäämme siinäkään tapauksessa, että päätät antaa verkkosivun muistaa maksutietosi.
Henkilötietojen käsittelyn oikeusperuste, säilyttäminen ja poistaminen: Katsomme, että asiakastilin luominen ja ostohistorian yhdistäminen tiliin perustuvat oikeutettuun etuumme. Tavoitteenamme on tarjota tarvittaessa hyvää jälkiseurantaa.
Säilytämme asiakastilisi niin kauan kuin olet aktiivinen asiakkaamme, ja niin pitkään kuin meillä on vastuu sinua kohtaan asiakkaana kuluttajakauppa- ja kirjanpitolainsäädännön mukaisesti, tai niin kauan kuin sinulla on aktiivinen asiakassuhde kanssamme. Lainsäädännön mukaisesti säilytämme henkilötietojasi enintään kuusi vuotta.
Voit poistaa asiakastilisi itse tai sinulla on oikeus pyytää tietojesi poistamista, ennen kuin lakisääteiset kuusi vuotta on kulunut. Poistamme tällöin kaikki henkilötietosi lukuun ottamatta tilaustietoja ja kuitteja, jotka meidän on säilytettävä kirjanpitolain mukaisesti. Tilaustiedot ja kuitit eivät kuitenkaan ole haettavissa järjestelmästä ilman alkuperäiseen kuittiin merkittyä tilausnumeroa.
Toisinaan käytämme ostotietojasi analysointi- ja markkinointitarkoituksissa. Lue lisää kohdista 7 ja 8.
Tuotteiden takaisinveto
Mikäli havaitsemme myymämme tuotteemme olevan virheellisen, voimme käyttää sinusta rekisteröimiämme yhteystietoja tuotteen takaisinvetoon. Mikäli takaisinvedettävä tuote on vähäisesti puutteellinen, ja tuotemerkin toimittaja halutessa korjata tuote tai korvata suoraan sinulle asiakkaana, voimme jakaa tietosi toimittajan kanssa, jotta he voivat ottaa sinuun yhteyttä virheen korjaamiseksi.
Kun yhteystietoja käytetään tuotteiden takaisinvetojen yhteydessä, niiden käsittelyn oikeusperusteena ovat tuotevastuulain alainen tuotevalvontalaki. Jos jaamme henkilötietojasi, jotta sinuun voidaan ottaa yhteyttä virheistä, jotka eivät kuulu tuotevastuulain soveltamisalaan, käsittelyn perusteena on oikeutettu etu.
Kun haluat tilata ostamallesi tuotteelle asennuksen tai toimituksen meiltä, tarvitsemme henkilötietosi, jotta pystymme toteuttamaan tilaamasi palvelun. Tietojen luovuttaminen tapahtuu kohdan 1 mukaisesti Toimituspalveluita varten kirjaamme myös osoitteeseesi liittyvät toimitustiedot.
Gigantti tekee yhteistyötä useiden ulkopuolisten kuljetus- ja asennuspalveluja tarjoavien yritysten kanssa. Luovutamme näille yrityksille palvelun toteuttamisessa tarvittavat henkilötietosi.
Gigantin tavoitteena on parantaa asiakaskokemustasi. Tarvittaessa lähetämme sinulle sähköpostitse tärkeää tietoa ennen asennuspalvelun toimittamista. Kun toimitus tai asennus on tehty, saatamme lähettää sinulle asiakastyytyväisyyskyselyn. Kyselyssä kerättävien tietojen avulla kehitämme sisäisiä prosessejamme ja seuraamme käyttämiemme ulkopuolisten palveluntarjoajien palvelua.
Kun käsittelemme henkilötietojasi asennus- ja toimitustarkoituksissa, käsittelyn oikeusperuste on kauppasopimus. Kolmansia osapuolia ohjeistetaan poistamaan henkilötietosi, kun he ovat toteuttaneet oman osansa sopimuksesta.
Kun pyydämme sinua vastaamaan asiakastyytyväisyyskyselyyn, henkilötietojesi käsittelyperuste on oikeutettu etu. On Gigantin etujen mukaista selvittää asiakkaidensa tyytyväisyyttä heidän saamaansa palveluun, jotta voimme kehittää asiakaskokemusta. Katsomme, että kutsun vastaanottaminen asiakastyytyväisyyskyselyyn aiheuttaa sinulle vain pienen vaivan.
Kun teet reklamaation tuotteesta, palautat tuotteen tai toimitat tuotteen meille korjattavaksi, meidän on tallennettava yhteystietosi pyyntösi toteuttamista varten. Jos sinulla ei vielä ole asiakastiliä, luomme sinulle tilin kohdan 1 mukaisesti.
Huoltopalvelun yhteydessä käsittelemme henkilötietojasi huollon rekisteröimisen ja huollon etenemisestä ilmoittamisen tarpeisiin sekä tuotteisiisi liittyvän huoltohistorian ylläpitämiseen. Jos huoltopalveluun liittyy ulkopuolinen kumppani, kuten tuotteen valmistaja, luovutamme kumppanille huollon tai korjauksen toteuttamisen kannalta välttämättömät henkilötietosi.
Jos olet tehnyt sopimuksen huolenpitopalvelusta tai tuotteen käyttövalmiiksi saattamisesta puhelimelle, tietokoneelle tai tabletille, tarvitsemme pääsyn laitteeseen ja tileillesi palvelujen toteuttamisen yhteydessä. Näin pystymme siirtämään tiedot vanhasta laitteesta uuteen laitteeseen, asentamaan ja päivittämään ohjelmat ja säätämään laitteen asetukset tarpeisiisi sopiviksi. Ennen huolenpitosopimuksesi päättymistä, saatamme ottaa sinuun yhteyttä kysyäksemme palvelun jatkamisesta.
Gigantti tekee yhteistyötä rahoituspalvelujen, vakuutusten ja liittymien tarjoajien kanssa. Näissä yhteyksissä Gigantti toimii henkilötietojen käsittelijänä palveluntarjoajan lukuun. Kun ostat meiltä tällaisen palvelun, keräämme sinulta sopimuksen toteuttamisessa tarvittavat henkilötiedot ja luovutamme ne yritykselle, jonka kanssa olet tehnyt sopimuksen. Kerättäviä henkilötietoja ovat nimi, sähköpostiosoite ja puhelinnumero (ostettavasta palvelusta riippuen).
Jos valitset liittymäpalvelun, sinun on lisäksi myönnettävä lupa maksukorttisi tietojen tallentamiseen, jotta voimme veloittaa kuukausimaksun kortiltasi. Maksutietoja käsittelee puolestamme yhteistyökumppani, eikä niitä tallenneta Gigantin järjestelmään.
Tällä hetkellä teemme yhteistyötä seuraavien rahoitus- ja vakuutuskumppaneiden kanssa:
• Santander Bank
• Squaretrade
• Resurs Bank
Asiakaspalvelumme palvelee useissa kanavissa. Jos sinulla on asiakastili, käytämme tilin tietoja palvellaksemme sinua mahdollisimman tehokkaasti. Jos sinulla ei ole asiakastiliä ja käsiteltävä asia vaatii jatkotoimia, kuten huoltopalvelua tai reklamaation käsittelyä, luomme sinulle asiakastilin kohtien 1 ja 4 mukaisesti. Yhteydenottojesi tiedot lisätään asiakastietoihisi, jotta voimme seurata asiaa tarvittaessa.
Puhelut asiakaspalveluun:
Kun otat meihin yhteyttä puhelimitse, asiakaspalvelijamme hakee tietosi puhelinnumerollasi, jotta hänellä on käytettävissään tarvittavat tiedot asiakassuhteestasi. Asiakaspalvelijat kirjaavat järjestelmäämme ne tiedot, joita asian jatkokäsittelyssä tarvitaan. Lisäksi säilytämme asiakastiedoissasi tiedon siitä, että olet ottanut meihin yhteyttä puhelimitse.
Puhelun alussa kuulet ilmoituksen, että puhelu tallennetaan koulutustarkoituksissa.
Chat-viestit asiakaspalveluun:
Verkkosivuillamme on chattibotti, joka pystyy vastaamaan asiakkaittemme tavallisimpiin kysymyksiin. Jos chattibotti ei ymmärrä kysymystäsi, se tarjoaa mahdollisuutta keskustella asiakaspalvelijan kanssa asiakaspalvelun aukioloaikana. Asiakaspalvelija saa käyttöönsä koko chattibotin kanssa käymäsi keskustelun. Näin hän pystyy palvelemaan sinua nopeammin. Kaikki keskustelut käydään nimettömästi siihen asti, kunnes luovutat henkilötietojasi. Jos haluat kertoa, kuka olet, anna sähköpostiosoitteesi. Näin pystymme etsimään mahdolliset avoinna olevat asiat, kun asiasi siirretään asiakaspalvelijalle. Voit myös jatkaa nimettömästi. Voit ladata keskustelun talteen itsellesi chatin asetuksista.
Sähköpostiviestit asiakaspalveluun:
Kun lähetät meille sähköpostia, tallennamme viestin asiakastilillesi. Säilytämme viestit, jotta voimme seurata asiaa, kun tarvitset huoltopalvelua, teet reklamaation tuotteesta tai kun viestit liittyvät kanssamme käynnissä olevaan erimielisyyteen.
Henkilötietojen käsittelyn oikeusperuste, säilyttäminen ja poistaminen: Katsomme, että kanssamme käytävän viestinnän tallentamisen oikeusperuste on oikeutettu etumme huolehtia asiakassuhteesta. Joissakin tilanteissa meillä on myös lakisääteinen velvollisuus tallentaa tietoa asiakassuhteestasi. Tällainen tilanne on esimerkiksi tuotteesta tekemäsi reklamaatio. Puhelutallenteiden käsittelyperuste on sinun suostumuksesi.
Puhelutallenteet poistetaan 45 päivän kuluessa. Chatkeskustelut anonymisoidaan 30 päivän kuluessa. Sähköpostiviestejä säilytetään yhden vuoden ajan, jotta voimme seurata valituksia ja reklamaatioita pitkällä aikavälillä.
Kun asioit Gigantissa, sinulle tarjotaan mahdollisuutta liittyä kanta-asiakkaaksemme.
Gigantin kanta-asiakasohjelma tarjoaa sinulle etuja ja tarjouksia. Jos liityt kanta-asiakkaaksi, käytämme henkilötietojasi segmentointiin ja personointiin, jotta voimme tarjota sinulle sinua kiinnostavaa sisältöä uutiskirjeissä ja tekstiviesteissä ja verkkosivuillamme. Segmentoinnilla tarkoitetaan, että jaamme asiakkaat ryhmiin heitä yhdistävien tekijöiden perusteella. Tällaisia tekijöitä ovat esimerkiksi asuinpaikka, elämäntilanne ja oletetut kiinnostuksenkohteet. Segmentoinnin avulla esitämme sinulle tarjouksia ja tietoa, joiden uskomme kiinnostavan tiettyyn ryhmiin kuuluvia asiakkaita. Personoinnilla tarkoitetaan, että analysoimme sinusta keräämiämme tietoja, kuten ostohistoriaasi ja liikkumistasi verkkosivuillamme. Personoinnin avulla tarjoamme sinulle kohdennettua tietoa ja tarjouksia tuotteista ja palveluista, joista olet aiemmin ollut kiinnostunut tai joiden ajattelemme sopivan sinulle.
Segmentoinnissa ja personoinnissa käytetään seuraavia menetelmiä:
Segmentointi kolmannen osapuolen datan avulla:
Kun käytämme segmentointiin kolmannen osapuolen dataa, luovutamme sinusta keräämämme yhteystiedot yhteistyökumppaneillemme Bisnodelle ja InsightOnelle. Pääsääntöisesti näihin tietoihin lukeutuvat nimi, osoite ja puhelinnumero. Yhteistyökumppanit rikastavat dataamme tiedoilla, joiden avulla sinut voidaan sijoittaa tiettyyn segmenttiin. Käytettävissä olevien tietojen perusteella Bisnode tai InsightOne voi määrittää todennäköisen ostovoimasi, elämäntilanteesi, kotitaloutesi koostumuksen ja koulutustasosi. Näiden tietojen perusteella voimme lähettää sinulle kohdennettua tietoa tuotteista ja palveluista, joiden ajattelemme kiinnostavan sinua. Jos sinut sijoitetaan esimerkiksi gaming-segmenttiin, voimme lähettää sinulle esimerkiksi ilmoituksen uuden Playstation-pelikonsolin lanseerauksesta. Voimme myös sulkea sinut tietyn segmentin ulkopuolelle, jos tulkitsemme, että se ei kiinnosta sinua. Jos esimerkiksi asut kerrostalohuoneistossa, emme välttämättä lähetä ja näytä sinulle tietoa ja mainoksia lämpöpumpuista.
Segmentointi ja personointi sinusta itse keräämämme datan avulla:
Kun käytät verkkosivujamme, keräämme tietoa siitä, mitä linkkejä napsautat ja mitä tuotteita ostat. Rekisteröimme myös tiedon siitä, oletko avannut uutiskirjeitämme ja napsauttanut niissä olevia mainoksia. Näiden tietojen perusteella analysoimme kiinnostuksenkohteitasi ja määritämme, mitä tuotteita saattaisit olla kiinnostunut ostamaan tulevaisuudessa.
Rekisteröimme nämä tiedot vain, jos olet sallinut evästeiden käytön. Tällöin toimintasi verkkosivuilla yhdistetään asiakastunnukseesi.
Sinusta analysoitujen tietojen käyttö:
Käytämme sinusta keräämiämme tietoja tiedon ja tarjouksien lähettämiseen ja näyttämiseen sinulle. Uutiskirjeidemme ja verkkosivujemme mainosbannerien sisältö kohdennetaan sinusta keräämiemme tietojen perusteella määrittämiimme kiinnostuksenkohteisiisi.
Henkilötietojen käsittelyn oikeusperuste, säilyttäminen ja poistaminen: Henkilötietojen käsittelyn oikeusperuste on kanta-asiakasohjelmaan liittymisen yhteydessä antamasi suostumus. Evästeiden perusteella kerättyjen tietojen käsittelyn oikeusperuste määräytyy verkkosivuillamme annetun erillisen suostumuksen perusteella. Säilytämme kaikkia sinusta keräämiämme tietoja siihen asti, kunnes perut suostumuksesi.
Kirjautumalla asiakastilillesi, voit Omat sivut -kohdasta hallinnoida, minkä kanavien kautta haluat vastaanottaa viestejä ja haluatko vastaanottaa juuri sinulle räätälöityä viestintää. Asiakastilisi kautta voit myös peruuttaa antamasi suostumuksen, jos et enää halua olla Gigantti-klubin jäsen. Sinun on oltava vähintään 18-vuotias voidaksesi olla Gigantti-klubin jäsen.
Gigantti tekee yhteistyötä digitaalisten mainosverkostojen, kuten Metan ja Googlen, kanssa voidakseen tarjota sinua kiinnostavia tarjouksia näillä alustoilla. Tällaisten alustojen kautta tapahtuvaan markkinointiin liittyy profilointia ja segmentointia. Segmentoinnilla tarkoitetaan, että mainokset kohdennetaan ryhmiin, joilla on samoja ominaisuuksia, kuten sukupuoli, ikä ja asuinpaikka. Profiloinnilla tarkoitetaan, että sinulle näytetään mainoksia aiempien kiinnostuksenkohteidesi perusteella. Mittaamme Google-mainontamme vaikuttavuutta. Jäljempänä on tietoa siitä, miten teemme markkinointia kolmansien osapuolten alustojen avulla.
Kolmansien osapuolien keräämiin tietoihin perustuva markkinointi ja profilointi:
Kun käytät verkkosivuja ja digitaalisia alustoja, ne keräävät tietoja sinusta ja kiinnostuksenkohteistasi. Lisäksi Gigantti kerää tietoja kiinnostuksenkohteistasi kolmansille osapuolille, kun käytät verkkosivujamme. Näitä tietoja kerätään vain, jos olet sallinut kolmannen osapuolen evästeet verkkosivuillamme. Tällöin tiedot sivuilla tekemistäsi hauista ja napsautuksista välitetään kolmansille osapuolille. Kun katselet Facebookissa julkaisemiamme sisältöjä, Facebook rekisteröi, että olet kiinnostunut Gigantista. Digitaalisissa alustoissa sinulle näytetään mainoksiamme, joista alustat tulkitsevat sinun olevan kiinnostunut sinusta kerättyjen tietojen perusteella.
Yhteenveto verkkosivuillamme käytettävistä evästeistä on evästeperiaatteistamme.
Henkilötietojen käsittelyn oikeusperuste, säilyttäminen ja poistaminen: Evästeiden avulla kerättyjen henkilötietojen käsittelyperuste on selainohjelmassa annettu suostumus. Lisäksi olet antanut digitaalisten alustojen, kuten Facebookin ja Googlen, käyttäjänä alustoille suostumuksen kerätä, analysoida ja käsitellä henkilötietojasi. Gigantti ei tallenna näitä henkilötietoja.
Kolmansille osapuolille luovutettuihin tietoihin perustuva markkinointi ja profilointi:
Kun mainostamme kolmansien osapuolten alustoilla, käytämme toisinaan asiakastietojen yhdistämistä tarjotaksemme sinulle parasta tietoa ja parhaita tarjouksia. Kolmannet osapuolet, kuten muun muassa Google ja Schibsted, voivat yhdistää meille ja heille luovuttamasi yhteystiedot toisiinsa. Kun tiedot on yhdistetty, saat viestejä ja tietoa, joiden oletamme kiinnostavan sinua. Yhdistämisessä tavallisimmin käytettävät yhteystiedot ovat sähköpostiosoite ja puhelinnumero, mutta niiden lisäksi voidaan käyttää myös nimeä, postitoimipaikkaa, postinumeroa, maakuntaa, maata, ikää, mobiilimainostunnusta ja sovelluksen tunnusta.
Luovutamme yhteystietosi kolmansille osapuolille salattuina. Jos olet rekisteröitynyt tietojen vastaanottajan palveluun samoilla yhteystiedoilla, tiedot pystytään yhdistämään. Yhdistämisen jälkeen tiedot poistetaan.
Kolmas osapuoli ei voi käyttää luovuttamiamme tietoja muihin tarkoituksiin.
Tällä hetkellä käytämme tietojen yhdistämistä seuraavien alustojen kanssa:
Henkilötietojen käsittelyn oikeusperuste, säilyttäminen ja poistaminen:
Katsomme, että digitaalisissa alustoissa tehdyn mainonnan vaikuttavuuden analysointi perustuu oikeutettuun etuun, ja että etumme ohittaa mahdolliset tästä henkilötietojen käsittelystä sinulle aiheutuvat haitat. Kun analyysi on tehty, Google ja Facebook poistavat tiedot. Ne eivät voi käyttää näitä tietoja omiin tarkoituksiinsa.
Käytämme asiakastietoja järjestelmiemme ja prosessiemme kehittämiseen, kun se on välttämätöntä. Tässä tarkoituksessa tehtävään testaukseen ja analysointiin käytetään suuria henkilötietoeriä. Tavoitteena on parantaa asiakaskokemusta ja tehostaa työskentelyprosessejamme.
Katsomme, että asiakastietojen käyttäminen prosessiemme kehittämiseen perustuu oikeutettuun etuun, ja että etumme ohittaa mahdolliset tästä henkilötietojen käsittelystä sinulle aiheutuvat haitat. Analysoinnissa käytettäviä tietoeriä poistetaan säännöllisesti, eikä niiden säilytysaika ylitä asiakastietojen muita säilytysaikoja.
Gigantti on asentanut kameravalvonnan myymälöihin. Kameravalvonnasta ilmoitetaan sisäänkäynneissä olevien kylttien avulla. Tämän lisäksi tarvittaessa ilmoitamme erikseen myymälöiden sisällä kameravalvonnasta. Valvonnan tarkoituksena on varmistaa asiakkaidemme, henkilökunnan, vierailijoiden sekä omaisuutemme turvallisuus. Kuvamateriaalia käytetään Giganttiin, työntekijöitämme, vierailijoitamme ja asiakkaitamme sekä omaisuuttamme koskevien rikosten havaitsemiseen ja tutkimiseen.
Kameravalvonnan käyttö ja tallennusaika:
Gigantti on asentanut kameravalvonnan myymälöihin. Kameravalvonnasta ilmoitetaan sisäänkäynneissä olevien kylttien avulla. Tämän lisäksi tarvittaessa ilmoitamme erikseen myymälöiden sisällä kameravalvonnasta. Valvonnan tarkoituksena on varmistaa asiakkaidemme, henkilökunnan, vierailijoiden sekä omaisuutemme turvallisuus. Kuvamateriaalia käytetään Giganttiin, työntekijöitämme, vierailijoitamme ja asiakkaitamme sekä omaisuuttamme koskevien rikosten havaitsemiseen ja tutkimiseen.
Näin ylläpidät asiakastiliäsi:
Kun olet luonut asiakastilin, voit päivittää henkilötietojasi ja muuttaa suostumusasetuksiasi itse tilin asetuksista. Asiakastilille kirjaudutaan meille ilmoittamallasi sähköpostiosoitteella.
Näin perut suostumuksesi:
Jos et enää halua saada sinusta keräämiimme tietoihin perustuvaa kohdennettua markkinointia, voit erota kanta-asiakasohjelmasta. Kirjaudu sisään asiakastilillesi osoitteessa gigantti.fi ja poistu kanta-asiakasohjelmasta.
Katso evästeperiaatteistamme, miten selaimeesi tallennetut evästeet poistetaan.
Näin kiellät henkilötietojesi käsittelyn, vastustat käsittelyä tai pyydät käsittelyn rajoittamista:
Jos haluat kieltää henkilötietojesi käsittelyn, vastustaa käsittelyä tai pyytää käsittelyn rajoittamista, ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Kerro viestissäsi selkeästi, mitä henkilötietojen käsittelyä et halua meidän tekevän.
Näin pyydät henkilötietojesi tarkistamista, oikaisua tai poistamista:
Voit pyytää, että henkilötietosi poistetaan, kirjautumalla asiakastilillesi ja käyttämällä sen poista käyttäjäprofiili -toimintoa. Jos haluat tarkistaa henkilötietosi tai pyytää niiden oikaisua tai poistamista, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.
Kun pyydät tietojasi tarkistettavaksi, toimitamme sinulle seuraavat tiedot:
- Sinusta keräämämme henkilötiedot. Tavallisesti nämä ovat nimi, asuinpaikan tiedot ja toimitusosoitteet, sähköpostiosoite ja puhelinnumero.
- Tilaushistoriasi. Tämä tarkoittaa meiltä tekemiäsi ostoja ja myyntikanavaa. Tilaushistoriasta käy lisäksi ilmi, oletko tilannut tuotteille alihankkijoiltamme kotiinkuljetus- tai asennuspalvelua.
- Oletko tai oletko ollut kanta-asiakasohjelmamme jäsen. Jos olet kanta-asiakasohjelmamme jäsen, saat tiedon siitä, milloin olemme lähettäneet sinulle uutiskirjeitä ja oletko napsauttanut niissä olleita mainoksia. Lisäksi voimme toimittaa sinulle tiedon siitä, mihin asiakassegmenttiin sinut on luokiteltu.
- Jos olet kanta-asiakasohjelman jäsen, saat lisäksi tiedon siitä, mihin asiakassegmenttiin sinut on luokiteltu kolmannen osapuolen tietojen perusteella.
- Jos olet ollut yhteydessä asiakaspalveluumme, saat tiedon yhteydenpidosta, jos tiedot on säilytetty.
Emme sisällytä kameravalvonnan kuvamateriaalia, jos pyydät hallussamme olevia henkilötietoja sinusta, koska kuvamateriaali poistetaan lyhyessä ajassa.Mikäli pyydät pääsyä materiaaliin säilytysajan kuluessa, hylkäämme yleensä pyynnön GDPR-asetuksen artiklan 12.5 mukaisesti. Syynä on se, että materiaalin etsiminen ja materiaalin muokkaaminen nauhalla näkyvien muiden henkilöiden oikeuksien suojaamiseksi on laaja ja aikaa vievä prosessi. Pääsy siihen annetaan vain, jos pidämme pyyntöä erityisen perusteltuna.
Erikseen pyytämällä voit saada tietoa siitä, kenelle olemme luovuttaneet henkilötietojasi. Tämä on kuitenkin jo kerrottu joko tässä tietosuojaselosteessa tai tilauksen käsittelyn yhteydessä. Siksi emme toimita näitä tietoja tavallisen tietojentarkistuspyynnön yhteydessä.
Katsomme, että tietosuojaselosteestamme käy riittävän selkeästi ilmi, miten käsittelemme henkilötietojasi. Jos sinulla on konkreettisia kysymyksiä, joihin et löydä vastausta tietosuojaselosteesta, vastaamme kysymyksiisi.
Emme toimita seuraavia tietoja tarkastuspyynnön yhteydessä:
- Asiakaspalvelun kanssa käytyjen puhelin- ja chatkeskustelujen tallenteet. Kanssamme käymäsi keskustelut sisältävät asiakaspalvelijoiden henkilötietoja. Äänitallenteiden toimittaminen loukkaisi työntekijöidemme tietosuojaa. Chatkeskustelut ovat ladattavissa keskustelun päättymisen jälkeen. Tämän jälkeen ne poistetaan lyhyen ajan kuluessa, eikä meillä siksi ole syytä toimittaa niitä tarkastuspyynnön yhteydessä.
- Kanssamme käymiesi sähköpostikeskustelujen sisältö. Nämä tiedot sinulla on jo, emmekä siksi toimita niitä tarkastuspyynnön yhteydessä.
- Henkilötietojen pohjalta tehtyjen riskiarvioiden sisäinen dokumentaatio. Emme toimita sisäisiä asiakirjoja. Voit kuitenkin saada yhteenvedon arvioinnista, jos sinulla on siihen oikeus, kuten oikeutettu etu.
Jos pyydät tietojesi poistamista, poistamme kaikki sinusta keräämämme tiedot lukuun ottamatta tietoja, jotka meidän on säilytettävä lainsäädännöllisistä syistä. Tilauksiin liittyviä tositteita säilytetään kirjanpitolain määräysten mukaisesti. Alkuperäisen maksukuitin perusteella tilaukset pystytään löytämään järjestelmistä, vaikka muut henkilötietosi on poistettu.
Tällä hetkellä luovutamme asiakastietoja seuraaville tahoille:
Kuljetusyritykset sekä asennuksen ja muiden palvelujen tarjoajat | Tuotteiden toimitus, asennuspalvelut ja muut palvelutehtävät (ks. kohta 3). |
Tuotteiden valmistajat | Reklamaatioiden ja takuuasioiden käsittely (ks. kohta 5). |
Analysointi ja markkinointi | Oikeiden henkilötietojen hakeminen rekisteröitymisen yhteydessä (ks. kohdat 1 ja 2) sekä analysoinnin ja markkinoinnin toteuttaminen (ks. kohdat 7 ja 8). |
Digitaaliset mainospalvelut | Analysoinnin ja markkinoinnin toteuttaminen (ks. kohta 8). |
Rahoitus-, vakuutus- ja liittymäpalvelujen tarjoajat | Asiakassopimuksen luominen sinun ja palveluntarjoajan välille (ks. kohta 4). |
Omat yhtiöt | Palvelun kehittäminen ja parantaminen (ks. kohta 9) ja palvelujen tarjoaminen (ks. kohta 3). |
Jos Gigantti käyttää EU- tai ETA-maiden ulkopuolella toimivia alihankkijoita, varmistamme, että tietosuoja vastaa EU- ja ETA-maissa vaadittua tasoa huolehtimalla esimerkiksi siitä, että maan tietosuojan taso on EU:n komission päätöksen mukaisesti riittävä tai käyttämällä tarvittavia takuita, EU:n komission hyväksymiä vakiolausekkeita tai vastaavia keinoja.
Tällä hetkellä teemme yhteistyötä seuraavien EU- ja ETA-maiden ulkopuolisten palveluntarjoajien kanssa
Yritys | Palvelu | Maa |
Twilio | Asiakaspalvelun palveluntarjoaja | Yhdysvallat |
Facebook Inc. | Mainospalvelu | Yhdysvallat |
Google Inc. | Mainospalvelu | Yhdysvallat |
Microsoft | Pilvipalvelu | Yhdysvallat |
Assently | Rahoituspalvelut | Yhdysvallat |
McAfee | Tukipalvelu | Yhdysvallat |
Porvoon Kodintekniikka Oy |
Kimmo Kuokkanen Oy |
G-Järvenpää Oy |
JH Caps Oy |
Kari Kuokka OY |
G-Lohja Oy |
Kertun Kone Oy |
Oy Rönnblad Electronik Ab |
Duka Oy |
Kodinkone Ollakka Oy |
Kokkotel Oy |
Salon Kodintekniikka Oy |
Loimaan Kodinkone Oy |
Meän Tekniikka Oy |