Kunnianhimoinen strategia ja konkreettiset toimenpiteet
Kestävä kehitys on keskeinen osa Gigantin yleistä liiketoimintastrategiaa, jonka parissa työskentelemme päivittäin siirtyessämme kohti kiertotaloutta. Tavoitteenamme on, että vuoteen 2028 mennessä 10 % liikevaihdostamme tulee käytettyjen tuotteiden myynnistä ja tuotteiden elinikää pidentävistä kiertopalveluista. Suomen vauhdilla etenevällä digitalisaatiolla on myös hintansa, sillä sähkö- ja elektroniikkaromusta on tulossa nopeasti kasvava ympäristöongelma.
Alan markkinajohtajana meillä on suuri vastuu, jonka otamme suurella vakavuudella. Haluamme mm. tarjota asiakkaillemme helpomman tavan huollattaa laitteensa. Huollamme vuosittain noin 60 000 tuotetta, ja keräämme noin 8500 tonnia sähkö- ja elektroniikkaromia kierrätyspisteissämme. Samalla tarjoamme miljoonia varaosia verkossa. Vaikka olemmekin selvästi osa suurta ongelmaa, haluamme myös olla osa ratkaisua.
"Vastuullisuus tarkoittaa meille Gigantissa konkreettisia tekoja, mutta myös kulttuurista kasvua. Haluamme saavuttaa Suomen tyytyväisimmät kodinelektroniikka-asiakkaat ja kaupan alan parhaan työntekijäkokemuksen. Se tarkoittaa ekologisesti kestävämpien ratkaisujen tarjoamista, ihmisten auttamista digiarjessa ja vastuullisen työyhteisön vahvistamista. Se on myös puolueettoman tutkimuksen ja sisäisen koulutuksen parantamista, jotta ymmärrämme, mitä asiakkaat meiltä toivovat, ja miten voimme itseämme kehittää."
"Uusi monimuotoisuusohjelma, mittava lähi- ja verkkokouluttautuminen, ympärivuotiset henkilöstökyselyt sekä vastuullisuusmittareiden sitominen palkkiojärjestelmään. Tehostetut energiasäästötoimet, valtakunnalliset kierrätys-, huolto- ja korjauspalvelut, Ecovadis-vastuullisuusluokittelu tavarantoimittajille, ”Sustainable Business Renewal”- tutkimushanke. Huippula-ohjelma, joka kouluttaa 90 000 viidesluokkalaiselle digiturva-taitoja, Koko perhe pelaa yhteen -kampanjointi, joka antaa vanhemmille tukea digikasvatukseen. Kaikille Kone -toiminta, jonka avulla käytetyt läppärit kierrätetään opiskelijoille, ja joulukauden hyväntekijyystoimet, joiden avulla päästään auttamaan ikäihmisiä ympäri maata. Tässä muutamia esimerkkejä siitä, että pohjatyötä on jo tehty.*
Vastuullisuus ei ole erillinen palanen yrityksen toimintaa, ei velvoite, ei projekti. Se on peiliin katsomista ja kehitystä, muuttumista maailman ja ihmisten mukana. Tässä olemme jatkuvalla oppimatkalla. Millainen on tulevaisuuden paras kodinelektroniikka-asiantuntija, joka löytää asiakkaillemme juuri sopivimmat ratkaisut? Sellainen, joka kuuntelee, ymmärtää, toimii joustavasti ja ratkaisukeskeisesti. Ja tuntee turvallisuutta sekä aitoa motivaatiota omasta työstään. Sitä pyrimme rakentamaan Gigantissa joka päivä."
*Huippula-ohjelma ja Koko perhe pelaa yhteen -kampanja yhteistyöttä Pelastakaa Lasten kanssa. Kaikille Kone yhteistyössä Kotimaanavun, 3StepIT:n ja DB Schenkerin kanssa.
Niko Sandström, Gigantin toimitusjohtaja
Elkjøp Nordicin kestävän kehityksen raportit 2022 – 2023
Gigantti on osa pohjoismaista Elkjøp-konsernia. Tutustu englanninkieliseen raporttiin, mikäli haluat lukea lisää konsernimme kestävän kehityksen strategiasta ja työstä sen parissa.
Ilmasto ja ympäristö
Vastuullamme on omien ympäristövaikutustemme vähentäminen ja auttaa asiakkaitamme tekemään hyviä valintoja helpommin.
Tavoitteena päästövapaat myymälät vuodelle 2040
Gigantin tulee toimia Pariisin kansainvälisen ilmastosopimuksen mukaisesti ja se on asettanut itselleen nettopäästötavoitteen vuodelle 2040. Saavutamme tämän muun muassa tekemällä kestävämpiä ratkaisuja tuotteiden kuljetuksessa ja varmistamalla myymälöidemme ja muiden rakennustemme energiatehokkuus. Tänä päivänä kaikki ostamamme sähkö on uusiutuvaa, ja käytämme useimmissa myymälöissämme LED-valoja sekä älyohjaista energiankulutuksen hallintaan. Testaamme ja tarjoamme sähkökulkuneuvoilla tapahtuvaa kotiinkuljetusta useissa maissa ja pyrimme varmistamaan, että kaikki kuljetukset ovat päästöttömiä.
Helpompi huoltaa
Me Gigantissa haluamme, että kaikki myymämme laitteet voidaan korjata ja huoltaa, pidemmän käyttöiän varmistamiseksi. Tarjoamme myös Pohjoismaiden kattavimman sähkö- ja elektroniikkalaitteiden korjauspalvelun, jonka ansiosta annamme pidemmän käyttöiän yli 60 000 tuotteelle. Teemme jatkuvasti työtä sen eteen, että kuluttajien olisi sekä helppoa että kannattavaa huollattaa laitteensa ja samalla rohkaista valmistajia suunnittelemaan tuotteita, jotka voidaan korjata ja käyttää uudelleen.
Helpompi kierrättää
Tavoitteemme on, että kaikki myymämme tuotteet kierrätetään. Tämän lisäksi meille on tärkeää, että yhä useampi tuote valmistetaan kierrätysmateriaaleista ja suunnitellaan kierrätettäväksi. Sama koskee myös kaikkia pakkausmateriaaleja. Keräämme yhdessä yhteistyökumppaneidemme kanssa vuosittain lähes 8500 tonnia sähkö- ja elektroniikkajätettä myymälöissämme. Jos laitetta ei voida korjata ja myydä uudelleen, kierrätetään se asianmukaisella tavalla ja tärkeät materiaalit otetaan talteen uudelleenkäyttöä varten.
Sertifikaatit:
ISO 19001
ISO 9001 on maailmanlaajuinen standardi, joka asettaa vaatimukset yrityksen laadunhallintajärjestelmälle. Standardin tavoitteena on varmistaa, että Gigantin toiminta vastaa asiakkaiden odotuksia ja tarpeita. Laadunhallintatyökalu auttaa myös kehittämään yrityksen toimintaa, sekä pyrkimään prosessien ja tehokkuuden jatkuvaan parantamiseen.
ISO 14001
Kaikki Gigantin myymälät ja sisaryritykset ovat ISO 14001 -sertifioituja.
ISO 14001 -sertifikaatti on maailman tunnetuin ympäristöhallinnan standardi, ja sitä käytetään säätelemään yritysten vaikutusta ympäristöön. Sertifikaatin saamiseksi yrityksen on täytettävä tietyt vaatimukset. Se edellyttää myös, että yritys laatii omat ympäristökäytäntönsä ja -tavoitteensa toimintansa, tuotteidensa ja palvelujensa hallitsemiseksi. Sertifioinnin tavoitteena on parantaa yrityksen ympäristötyötä ja helpottaa samalla sen kannattavuutta ja kestävää kasvua. Ainutlaatuista standardissa on se, että se edellyttää ympäristötyön jatkuvaa kehittämistä.
Miten seuraamme tavarantoimittajiamme
Gigantin on oltava vastuullinen ostaja. Asiakkaana sinun tulee tietää, missä myymämme tuotteet on valmistettu ja että niiden tuotanto on tapahtunut vastuullisissa olosuhteissa. Siksi asetamme tiukat vaatimukset kaikille toimittajillemme. Gigantti on osa Elkjøp-konsernia, joka on ensimmäisenä elektroniikkamyyjänä Pohjoismaissa ryhtynyt yhteistyöhön kansainvälisen kestävyysarviointeja tekevän EcoVadis -yhtiön kanssa. EcoVadis seuraa tavarantoimittajien työtä ympäristön, eettisyyden ja yhteiskunnallisen vastuun parissa.
Gigantin ympäristöparametrit
Gigantti on asettanut myös omia ympäristöparametrejä, jotta asiakkaamme saisivat helpommin tietoa siitä, miten tuotteemme valmistetaan ja millaisia ympäristövaikutuksia niiden tuotannolla on. Olemme kehittäneet neljä parametria kokemuksen ja tavarantoimittajien kanssa käydyn vuoropuhelun avulla. Ympäristöparametrimme ovat:
- Toimittajille myönnetty EcoVadis-mitali.
- Tuotteen ympäristömerkinnät, kuten pohjoismainen Joutsenmerkki.
- Tuotteen varaosien saatavuus vuosissa mitattuna.
- Tuotteen odotettu käyttöikä vuosissa mitattuna.
Lisäksi haluamme ottaa vastuuta eettisen kaupanteon edistämisestä arvoketjuissamme. Elektroniikkateollisuuden arvoketjut ovat usein pitkiä ja monimutkaisia, ja jälleenmyyjänä on vastuunamme vaatia hyviä hallintajärjestelmiä arvoketjuihimme suoraan vaikuttavilta tahoilta eli tavarantoimittajiltamme.
Vastuullisuus
Suuri osa vastuullisuutta on auttaa varmistamaan, että vähemmän ihmisiä jäisi yhteiskunnan ulkopuolelle digitaalisen syrjäytymisen vuoksi.
Teemme töitä digitaalisen yhdenvertaisuuden hyväksi
Tavoitteenamme on edistää digitaalista yhdenvertaisuutta ja auttaa kaikkia hyötymään teknologian tuomista eduista. Teknologia on monille meistä itsestäänselvä osa arkea, mutta on myös sosiaalisia ryhmiä, jotka eivät kykene osallistumaan yhteiskunnan toimintoihin täysipainoisesti, koska heiltä puuttuu joko digitaalisia taitoja tai työvälineitä. Siksi perustimme vuonna 2017 Gigantti tekee hyvää -hankkeen, jonka tavoitteena on kaventaa ihmisten välille kasvavia digikuiluja ja edistää digitaalista yhdenvertaisuutta. Hankkeen avulla haluamme tarjota digitaalista yhdenvertaisuutta ja estää sen aiheuttamaa syrjäytymistä.
Tech-trouble -tutkimus
Olemme toteuttaneet vuodesta 2008 asti yhteispohjoismaista Tech Trouble -tutkimusta, joka selvittää asenteita, tietoa ja käyttäytymistä teknologiaan ja kodinelektroniikkaan liittyen. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että digitaalinen syrjäytyminen ei katso ikää tai sukupuolta, mutta on olemassa ihmisryhmiä, jotka ovat erityisen alttiita digitaaliselle syrjäytymiselle. Kasvava kuilu voi johtaa digitaaliseen luokkajakoon, joka on voi olla pitkällä aikavälillä haitallista yhteiskunnallemme. Tästä syystä Gigantille on tärkeää pyrkiä vähentämään teknologiayhteiskunnan luomaa eriarvoisuutta.
Gigantti tekee yhdessä hyvää - joka päivä!
Gigantti tukee useita erilaisia hyväntekeväisyyshankkeita, kuten Kaikille Kone -kampanjaa, jonka tarkoituksena on varmistaa, ettei kukaan jää opinnoissaan jälkeen tietokoneen puuttumisen vuoksi. Yhteistyössä Pelastakaa Lapset ry:n kanssa tekemämme Huippula-ohjelman tavoitteena on tukea alakoululaisten digiturvataitoja vuosina 2023–2025. Lisäksi Gigantti on osallistunut paikallisesti useisiin muihin kampanjoihin, joiden kohteena on ollut eri-ikäiset ihmiset lapsista senioreihin.