Vastuullisuus on yhdessä huolehtimista
Vastuullisuus tarkoittaa meille Gigantissa konkreettisia kehitystekoja, mutta myös kulttuurista kasvua.
”Tavoitteenamme on Suomen tyytyväisimmät kodinelektroniikka-asiakkaat ja kaupan alan paras työntekijäkokemus. Se tarkoittaa ekologisesti kestävämpien ratkaisujen tarjoamista, ihmisten auttamista digiarjessa ja vastuullisen työyhteisön vahvistamista. Se on myös puolueettoman tutkimuksen ja sisäisen koulutuksen parantamista, jotta ymmärrämme, mitä asiakkaat meiltä toivovat, ja miten voimme itseämme kehittää.
Vastuullisuus on peiliin katsomista ja yhdessä huolehtimista, muuttumista maailman ja ihmisten mukana. Tässä olemme jatkuvalla oppimatkalla. Millainen on tulevaisuuden paras kodinelektroniikka-asiantuntija, joka löytää asiakkaillemme juuri sopivimmat ratkaisut? Sellainen, joka kuuntelee, ymmärtää, toimii joustavasti ja ratkaisukeskeisesti. Sekä tuntee turvallisuutta ja aitoa motivaatiota omasta työstään. Sitä pyrimme rakentamaan Gigantissa joka päivä.”
- Niko Sandström, Gigantin toimitusjohtaja
Ekologisesti kestävämpi arki
Suomen suurimpana kodinkoneiden ja elektroniikan jälleenmyyjänä meillä on vastuu vähentää ympäristön kuormitusta. Työtämme ohjaa ja kehittää ISO14001-sertifioitu ympäristövaikutusten hallintajärjestelmä.
Käyttämämme EcoVadis-arviointi seuraa tavarantoimittajiemme työtä kestävämpien ympäristövalintojen, sekä eettisyyden ja yhteiskuntavastuun parissa. Asiakkaamme pääsevät arvioimaan verkkokaupassamme tuotteita esimerkiksi niiden ympäristövaikutusta kuvaavista mittareista.
Tuotteiden elinkaaren pidentäminen ei tarkoita pelkästään kestävän laadun valintaa, vaan tuotteen jatkuvaa huolenpitoa. Siksi tarjoamme asiakkaillemme Pohjoismaiden suurimman kodinelektroniikan takuuhuolto- ja korjauspalvelun, ElCaren.
Korjauskelvottomien tuotteiden raaka-aineet on elintärkeää saada kiertoon ja uusiin tuotteisiin. Otamme vastaan kodinkoneita ja elektroniikkalaitteita maksutta ja ostopaikasta riippumatta 42 myymälässämme ympäri maan, ja huolehdimme ne vastuullisesti eteenpäin kierrätyskumppaneidemme kanssa.
Vastuullinen työyhteisö
Haluamme, että Gigantti on työyhteisö, jossa jokainen on arvostettu omana itsenään. Sitä edistää myös ympärivuotinen monimuotoisuusohjelmamme: lisäämme tietoisuutta tärkeistä aiheista, kehitämme osallistavia työtapoja, ja tuemme monipuolisesti työelämän voimavaroja sekä urapolkuja.
Uskomme jatkuvaan kouluttautumiseen – ammattitaidon päivittäminen on paitsi asiakkaidemme etu, myös oman osaamispääoman kasvattamista. Järjestämme vuosittain kymmeniä lähikoulutuksia, ja tarjoamme Academy-alustan verkkokursseille, joita on jo pitkälti yli 400! Joka vuosi satoja giganttilaisia osallistuu konsernin suureen Campus-tapahtumaan Oslossa, jossa kohtaamme kollegoita ja opimme alan uutuuksista.
Toteutamme vuosittain useita henkilöstökyselyjä kuullaksemme giganttilaisten kokemuksia ja kehitysehdotuksia. Turvallisuus, viihtyvyys ja vaikuttamismahdollisuudet työpaikalla tarkoittavat meille myös ammattitaitoisia esihenkilöitä. Siksi uudistimme vuonna 2022 esihenkilöidemme koulutusmallin, jossa painotamme luottamuksen rakentamista, aktiivista läsnäoloa ja yhteisen onnistumisen mahdollistamista.
Ihmisten auttaminen digiarjessa
Yhteiskunta digitalisoituu kovaa vauhtia. Siksi teemme töitä edistääksemme digitaalista yhdenvertaisuutta: haluamme auttaa heitä, jotka eivät syystä tai toisesta pysy teknologisen kehityksen vauhdissa mukana, tai heitä, jotka vielä kasvavat siihen. Laitteiden käytössä tarvitaan lisää tietotaitoja, kodinelektroniikan kielessä enemmän ymmärrettävyyttä, ja ihmisten arjessa uudenlaisia teknologisia mahdollisuuksia.
Toteutamme vuosittain Tech Trouble -tutkimusta, jonka avulla nostamme esille suomalaisten digihaasteita, mutta myös keinoja ratkaista niitä. Yhteistyössä Pelastakaa Lasten kanssa tuemme lasten ja perheiden digiarkea Kidital-osaamiskeskuksen ja Huippula-ohjelman kautta. Jälkimmäinen päivittää 90 000 viidesluokkalaisen digiturvataidot vuoteen 2025 mennessä, tarjoten myös vanhemmille työkaluja digikasvatukseen. Joululahjoituksien myötä autamme erityisesti ikäihmisiä ympäri maata.
Ohjaamme myymälöihimme kierrätettäväksi tuodut, hyväkuntoiset tietokoneet opiskelijoille, joilla ei olisi mahdollisuutta niitä itse hankkia. Kaikille kone -toiminta on Kotimaanavun koordinoimaa, ja laitteiden tietoturvallinen kierrätys tapahtuu 3stepIT:n avulla, sekä lahjoitukset DB Schenkerin kuljettamana.
Kehitämme jatkuvasti vastuullisuuteen liittyviä toimiamme. Siihen tarvitsemme myös asiakkaidemme näkemyksiä ja mielipiteitä.
Anna vastuullisuusaiheinen palaute tai kommentti tästä.
Kiitos yhteistyöstä!