Uusia liiketoimintamahdollisuuksia virtuaalisen ja lisätyn todellisuuden avulla
Virtuaalitodellisuuden (Virtual Reality) ja lisätyn todellisuuden (Augmentet Reality) käyttö on lisääntynyt merkittävästi viimeisten vuosien aikana. Samalla tekniikat tarjoavat uudenlaisia mahdollisuuksia niin yksityis- kuin yrityskäyttöön. Tuotevalmistajat, kuten HTC, Samsung, Microsoft ja Sony ovat tuoneet markkinoille tuotteita, jotka ovat saatavilla eri hintaluokissa ja joiden käytön aloittaminen on melko helppoa. VR- ja AR-tekniikoista eivät hyödy ainoastaan kuluttajat, vaan myös yritykset ovat löytäneet uusia tapoja niiden hyödyntämiseen liiketoiminnassaan.
Juuret viihteessä
Virtuaalitodellisuus ei ole sinällään uusi käsite. Mahdollisuus sukeltaa uudenlaisiin virtuaalisiin maailmoihin on kiehtonut ihmisiä jo pitkään ja tekniikat, joissa todellisuus yhdistetään virtuaalisiin elementteihin, on ollut saatavilla jo vuosien ajan. Markkinoiden ensimmäiset kaupalliset VR-tuotteet ovat peräisin viihdeteollisuudesta. Jo vuonna 1991 SEGA toi markkinoille VR-kuulokkeet pelihallipeleihin, ja Nintendo toi konsoleilleen kehitetyt Virtual Boy -VR-lasit markkinoille vuonna 1995.
Virtuaalitodellisuus ja lisätty todellisuus tarjoaa suuria mahdollisuuksia viihdealalle. Samsung VR-lasit tarjoavat jännittäviä hetkiä erilaisissa ympäristöissä ja voit kokea mm. Kööpenhaminan Tivolissa sijaitsevan The Demon -vuoristoradan.
Tanskassa Skagens Museum ja Moesgaard Museum ovat hyödyntäneet VR-laseja näyttelyissään, ja ovat suunnitelleet uusia projekteja tulevaisuudessa. Virtuaali- ja lisätty todellisuus tarjoaa kuitenkin enemmän mahdollisuuksia, kuin vain erilaiset näyttelyiden, visuaalisten tapahtumien tai viihdemahdollisuuksien luomisen. Yhä useammat teollisuudenalat ovat kiinnostuneet tutkimaan VR- ja AR-tekniikoiden tarjoamia mahdollisuuksia ja sitä, miten niitä voidaan hyödyntää eri tavoin.
Tukea suurilta yrityksiltä
Yritykset, kuten Google, Microsoft, Apple ja Facebook, ovat tutkineet VR:n ja AR:n tarjoamia mahdollisuuksia ja tukevat ajatusta siitä, että tekniikoista on taloudellista hyötyä eri alojen yrityksille. iOS 11 -päivityksen myötä Apple julkaisi virallisesti ARK'tin, mikä antoi miljoonille iPhonen ja iPadin omistajille parannettuja ominaisuuksia VR- ja AR-toimintoja käytettäessä.
ARKit-sovellus tarjoaa monia jännittäviä mahdollisuuksia käyttäjilleen. He voivat mm. käyttää älypuhelinta tuotteiden kehityksessä, jossa tuote viedään eri ympäristöihin niiden ulkoasun tarkastelua varten. Google Tango -alusta tarjoaa uudenlaisia VR- ja AR-ominaisuuksia Android-puhelinten ja -tablettien käyttäjille. Sisätiloissa tehtävän navigoinnin avulla eri alojen jälleenmyyjät voivat jatkossa ohjata kävijöitä tavaratalojen, varastojen tai muiden tilojen läpi sovelluksen avulla – auttaen asiakkaita löytämään halutun tuotteen nopeammin.
Myös Facebook on investoinut voimakkaasti virtuaalitodellisuuteen ja kehittää nyt ominaisuuksia, joiden avulla käyttäjät voivat olla vuorovaikutuksessa animoitujen hahmojen avulla. Tämä mahdollistaa esimerkiksi liiketapaamiset virtuaalimaailmassa osallistujien sijainnista riippumatta.
Älypuhelin - oikopolku virtuaalitodellisuuteen
Älypuhelimilla on ollut erityisen tärkeä rooli VR- ja AR-tekniikoiden kasvussa. Sovellusten tai lisälaitteiden, kuten Samsung Gear tai Google Cardboard, avulla voit nopeasti ja helposti sukeltaa uuteen maailmaan – joko hankkimalla edulliset muovilasit tai käyttämällä sovelluksia ilman ylimääräisiä lisäkuluja. Monet yritykset ovat kiinnostuneet edullisten ratkaisujen tuomista mahdollisuuksista. Jos olet esimerkiksi hankkimassa BMW-merkin auton, on BMW julkaissut sovelluksen, jonka avulla voit kokea yhden heidän uusista sähkö- ja hybridiautoistaan AR:n kautta. Asiakkaat ja jälleenmyyjät voivat tarkastella autoa, avata sen ovet, sammuttaa valot, valita auton värin ja muotoilun ja jopa kävellä sen ympärillä helposti älypuhelimen tai tabletin avulla. Virtuaalinen esittely voi näin helpottaa lopullisen ostopäätöksen tekoa.
Tanskalainen Books & Magic -kustantamo on hyödyntänyt älypuhelinten tarjoamaa AR-tekniikkaa ja julkaissut uuden version rakastetusta H. C. Andersenin sadusta Pieni merenneito. Kirja mukana tulee älypuhelinsovellus, jolloin puhelimella voidaan osoittaa kirjan sivuja ja luoda uudenlainen vuorovaikutus lapsen ja aikuisen välille.
Myös eri huonekaluvalmistajat ovat alkaneet hyödyntämään älypuhelinominaisuuksia, esimerkiksi mahdollistamalla AR:n käytön sähköisissä tuoteluetteloissaan. Tämä tarkoittaa sitä, että älypuhelimen tai tabletin avulla asiakkaat näkevät heti, miltä tietty sohva, kaappi tai muu huonekalu näyttää omassa kodissa – ja helpottaa lopullisen kalusteen valintaa.
Mixed reality Windows 10:ssä
Microsoftin Windowsille tehdyssä kattavassa Fall Creators -päivityksessä julkaistiin Mixed Reality -alusta, joka antaa Windows 10 -käyttäjille helpon pääsyn sekoitettuun todellisuuteen (AR). Windows 10 -tietokone yhdistetään yhteen monista VR- tai AR-kuulokemalleista, esimerkiksi Lenovolta, Dellista, Asukselta tai Acerilta, jolloin pystytään katselemaan AR- ja VR-sisältöä ja hyödyntämään tekniikkaa eri toimialoilla.
Miten VR ja AR eroavat toisistaan?
Sekä lisätty- että virtuaalitodellisuus voidaan kokea tarkoitukseen suunnitelluilla laseilla, kuten Samsung Gear, joihin asetetaan älypuhelin käyttöä varten. Markkinoilta löytyy myös useita muita VR-laseja, kuten HTC Vive, Lenovo Explorer, Dell Vision tai Microsoft Hololens, jotka vaativat yhteyden tietokoneeseen puhelimen sijaan.
AR-tekniikkaa voidaan hyödyntää myös pelkästään älypuhelimella tai tabletilla ilman erillisiä lisävarusteita. Tietyt AR-sovellukset käyttävät puhelimen kameraa ja lisää haluttua sisältöä todellisen näkymän rinnalle.
AUGMENTED REALITY (AR): Lisätyn todellisuuden avulla laajennat näkemääsi todellisuutta. Näet todellisen ympäristösi, kuten toimistosi tai olohuoneesi, johon on lisätty ylimääräistä tietoa, videoita tai kuvia. Lisättyä todellisuutta kutsutaan joskus myös sekatodellisuudeksi (XR), koska todellinen maailma sekoittuu uudenlaiseen todellisuuteen.
VIRTUAL REALITY (VR): Virtuaalitodellisuuden avulla voit uppoutua täysin uuteen maailmaan, joka on räätälöity kokemuksesi mukaan, riippumatta siitä, missä olet fyysisesti. Voit esimerkiksi kokea seisovasi Kiinassa sijaitsevassa tehtaassa, New Yorkin kadulla – tai jopa kuussa.
AR- ja VR-tekniikat eri toimialoille
- Opetus ja työntekijöiden koulutus
- Virtuaalikierrokset varastoihin, rakennusprojekteihin jne.
- Uusien tuotteiden, mallien ja prototyyppien esittely
- Uusien tuotteiden mukauttaminen oikeisiin ympäristöihin
- Viestintä ja markkinointi
Lisätty todellisuus apuna tuotteiden valmistukseen
Sen lisäksi, että lisättyä todellisuutta voidaan käyttää asiakassuhteiden luomiseksi ja markkinointiin, voidaan sitä käyttää myös työkaluna teollisuuden alalla. Tanskalaisella Virtual Manufacturing -yrityksellä on kokemusta AR:n käytöstä työympäristössä. Toimitusjohtajan Anders Lynggaardin mukaan he auttavat Microsoftin Hololensin yrityskäytön kehitystyössä testaamalla tekniikkaa omassa yrityksessään. Varaston työntekijät pystyvät käsittelemään tilaukset nopeammin AR-lasien näytöllä näkyvien merkintöjen ja numeroiden avulla. Samalla he testaavat tehtäväksi antoja, joihin on lisätty erilaisia animaatioita ja jotka työntekijät näkevät lasiensa näytöllä. Tekniikoiden tavoitteena on helpottaa ja nopeuttaa päivittäistä työtä. Yritys hyödyntää myös erilaisia virtuaalisia työkaluja tuotantotehokkuuden lisäämiseksi.
Grundfos on toinen AR- ja VR-tekniikoita testannut yritys. He käyttävät tekniikoita uusien työntekijöiden koulutuksessa sekä tuotantolinjojen kartoituksessa ja visualisoinnissa, joka auttaa heitä arvioimaan, mahtuvatko uudet tuotantojärjestelyt suunniteltuihin fyysisiin rajoihin. VR-lasit voivat myös auttaa suojaamaan työntekijöitä. Näiden käyttöä testataan tanskalaisessa SAWO-yrityksessä, jonka nosturinkuljettajansa joutuvat usein riskialttiisiin työtilanteisiin. VR-laseilla he voivat käyttää laitteitaan suoraan nosturin ohjaamosta sen sijaan, että he joutuisivat käyttämään erillistä ohjaamoa, mikä on kallista ja mahdollisesti vaarallisempaa.