Takuu, virhevastuu ja huoltoehdot
Kaikissa Gigantista ostetuissa tuotteissa on sekä takuu että virhevastuu. Takuu on valmistajan tai myyjän sinulle tarjoama lisäetu, jonka ajallinen kesto ja laajuus vaihtelevat tuotekohtaisesti.
Virhevastuu
Kuluttajasuojalain tuotteelle määräämä virhevastuu kattaa vikoja ilman takuutakin. Virhevastuu määräytyy tuotteen oletetun kestoiän mukaan, jonka vuoksi sen kestolle ei laissa ole määritetty aikarajaa, mutta usein tuotteen oletettu kestoikä on 2 tai 5 vuotta. Virhevastuu kattaa mahdolliset tuotteessa ilmenevät viat tilanteissa, jolloin tuotteen ei katsota vastaavan lajiltaan, määrältään, laadultaan, muilta ominaisuuksiltaan ja pakkaukseltaan sitä, mitä voidaan katsoa sovitun.
Takuu
Takuu on valmistajan tai myyjän sinulle tarjoama lisäetu. Takuun tarjoaa yksityisasiakkaalle laissa nimettyä virhevastuuta paremmat oikeudet, jotka määritellään joko ajassa tai laajuudessa. Myyjä voi esimerkiksi tarjota sinulle mahdollisuuden tehdä reklamaation tuotteesta, vaikka vika olisikin käyttäjän itse aiheuttama. Kaikissa Gigantista ostamissasi tuotteissa on takuu. Takuuaika ja sen kattavuus vaihtelee tuotteittain.
Yritysostosten takuuajat saattavat poiketa yksityisasiakkaiden takuusta.
Menettelyt tuotteen huoltotilanteissa
Jos tuotteessa on takuun piiriin kuuluva vika, tuote huolletaan tai korvataan vastaavanlaisella tuotteella. Toimimme valmistajien ohjeistuksien mukaisesti ja pyrimme selvittämään ensisijaisesti, onko kyseessä sellaisesta vähäisestä virheestä, että se on korjattavissa huoltamalla tuote. Tuotteita ensisijaisesti huoltamalla pyrimme välttämään myös kohtuuttomia kustannuksia. Gigantti katsoo, että sen edellä mainittu toimintatapa on myös kestävän kehityksen kannalta tärkeää.
Pyrimme huollattamaan laitteesi aina mahdollisimman nopeasti. Pääsääntöisesti laitteen korjaus vie 10-15 arkipäivää. Jos tuote on korjattu takuuaikana saman vian vuoksi kahdesti ja huoltoliike toteaa saman vian kolmannen kerran, voimme pyynnöstäsi käynnistää tuotevaihtoprosessin. 1.1.2022 alkaen ostetuissa tuotteissa tuotevaihtoprosessi voidaan asiakkaan pyynnöstä käynnistää jo, kun huoltoliike on todennut saman vian toisen kerran.
Jos tuotteen huolto kestää kauemmin kuin 7 päivää, pyrimme tarjoamaan lainatuotteen huollon ajaksi, mutta saatavuussyistä emme voi sitä taata. Lainatuote vastaa ominaisuuksiltaan huollettavaa tuotetta, mutta merkki tai malli voi erota alkuperäisestä.
Korjauksesta ei koidu asiakkaalle kustannuksia, mikäli korjattava vika kuuluu takuun piiriin. Jos tuotteessa ilmennyt vika ei kuulu takuun eikä virhevastuun piiriin, on asiakkaan vastattava tuotteen korjaukseen liittyvistä kustannuksista. Huoltoliike voi veloittaa tarkistuskäynnistä myös hinnastonsa mukaisen tarkistusmaksun.

Tärkeää tietoa puhelimista ja tietokoneista
On tärkeää, että olet ottanut laitteesi tiedostoista varmuuskopiot ennen sen toimittamista huoltoon. Gigantti ei takaa tiedostojen säilyvän huollon aikana.
Gigantti ei ole vastuussa hävinneistä tiedostoista. Autamme mielellämme sinua varmuuskopioinnissa.
Tarvitsetko laittaa Apple-tuotteesi huoltoon?