
Mistä tiedän, miten ostamani tuotteet on tuotettu?
Näin seuraamme tavarantoimittajiemme vastuullisuutta
Miten asiakkaamme voivat varmistaa, onko Gigantista ostettu tuote valmistettu vastuullisuus huomioiden? Gigantti on osa Elkjøp-konsernia, joka on ensimmäisenä elektroniikkamyyjänä Pohjoismaissa ryhtynyt yhteistyöhön kansainvälisen kestävyysarviointeja tekevän EcoVadis -yhtiön kanssa. EcoVadis seuraa tavarantoimittajien työtä ympäristön, eettisyyden ja yhteiskunnallisen vastuun parissa. Arviointien tulokset löydät verkkosivustoltamme. Voit lukea lisää kestävyysarvioinneista EcoVadisin omilta sivuilta.
Yhteistyömme EcoVadiksen kanssa
Tänä päivänä yritykset voivat vielä pyrkiä erottautumaan tuotteidensa ekologisella ja eettisellä kestävyydellä, mutta pian ilmaston, ympäristön ja yhteiskuntavastuuasioiden huomioiminen ei enää ole vapaaehtoista. Pohjoismaissa ja koko Euroopassa asetetaan jo nyt lakisääteisiä ympäristö- ja ilmastovaatimuksia, jotka kattavat tuotteen koko elinkaaren. Yksi esimerkki on EU:ssa kehitteillä oleva digitaalinen tuotepassi, joka otettaneen käyttöön lähivuosina.
Gigantti on jo lähtenyt mukaan tähän kehitykseen ja käynnistänyt yhteistyön kansainvälisen EcoVadis -yhtiön kanssa, joka tekee järjestelmällisiä tavarantoimittajien kestävyyssertifiointeja. EcoVadis on maailman johtava toimija alallaan, ja se tunnetaan perusteellisista ja yksityiskohtaisista analyyseistaan.
EcoVadis pisteyttää yrityksiä ilmastoon, ympäristöön, työ- ja ihmisoikeuksiin, etiikkaan ja hankintoihin liittyvien kriteerien mukaan. Sillä on 12 toimipistettä ympäri maailmaa, joissa on arvioitu jo yli 90 000 yritystä.
EcoVadis on loistava kumppani muun muassa siksi, että se on kehittänyt yksinkertaisen ja helppotajuisen tavan havainnollistaa analysoimiensa yritysten vastuullisuutta: se jakaa yrityksille mitaleja vastuullisuuspisteytyksen mukaan.
Niiden avulla asiakkaidemme on helppo nähdä yhdellä silmäyksellä, miten eri tavarantoimittajamme huolehtivat vastuullisuusasioista.
"Me haluamme nostaa vastuullisuuden keskiöön", sanoo Camilla Gramstad, joka on Gigantin ja muiden Elkjøp-konserniin kuuluvien pohjoismaisten yritysten emoyrityksen, Elkjøp Nordicin, vastuullisuusasioista vastaava Head of sustainability.
"Toivomme, että tämä kannustaa tavarantoimittajamme kilpailemaan keskenään vastuullisuusasioissa, ja uskomme, että EcoVadisin sertifiointi kannustaa jatkuvaan parantamiseen."
Gramstad muistuttaa, että kyse on kuitenkin yrityksen vastuullisuusarvioinnista, ei siitä, että korkeampia pistemääriä saaneiden yritysten tuotteet olisivat sinänsä laadultaan muita parempia.
"Haluamme kuitenkin tuoda kokonaisvaltaisesti esiin tavarantoimittajien toimintaa ja sitä, millaisia prosesseja ja rutiineja heillä on kaikilla EcoVadisin tarkastelemilla alueilla."
Aivan kaikkia Gigantin toimittajia ei vielä ole sertifioitu, mutta prosessi etenee koko ajan.
"Me haastamme kaikki tavarantoimittajat mukaan sertifiointiin. Olemme myös huomanneet, että se on herättänyt paljon kiinnostusta. Monet toimittajamme ovat jo listalla, ja uskon, että yhä useampi ymmärtää pian sen olevan etu."

Vastuullisuudesta tulee näkyvää
Gramstadin mukaan monet B2B-asiakkaat vaativat tänä päivänä tuotteita, jotka täyttävät eettiset vaatimukset ja ovat ilmaston ja ympäristön kannalta kestäviä, mutta myös sijoittajat pitävät näitä asioita plussana.
"Kaikenlainen dokumentointi ja sertifiointi vain lisääntyy tulevaisuudessa, ja nämä tiedot tulevat myös tuotteisiin. Siksi me Elkjøp -konsernissa haluamme tehdä kestävästä toiminnasta entistä näkyvämpää", Camilla Gramstad toteaa.
Luokittelu
EcoVadisin asiantuntijat ovat maailman johtavia kestävän kehityksen arvioijia. 12 maassa sijaitsevissa toimipisteissään he arvioivat yli 90 000 yritystä ja pisteyttävät ne asteikolla 0-100 sen perusteella, miten yritykset noudattavat niille asetettuja vaatimuksia ja työskentelevät ympäristön, työ- ja ihmisoikeuksein, etiikan ja hankintojen parissa. Tuloksia käytetään parannuskohteiden etsimiseen ja seurantaan. Tämä on tärkeää ennen kaikkea siksi, että voisimme asettaa yhä tiukempia vaatimuksia myymillemme tuotteille. Lisäksi haluamme tuoda kestävyyspisteet helposti kaikkien asiakkaidemme nähtäville.
Tältä sivulta löydät listan tavarantoimittajista, jotka ovat jo saaneet EcoVadis-mitalin:
- Platina: Ylin 1 %, kestävyyspisteet ovat välillä 75 ja 100
- Kulta: Ylin 5 %, kestävyyspisteet välillä 67 ja 74
- Hopea: Ylin 25 %, kestävyyspisteet välillä 56 ja 66
- Pronssi: Ylin 50 %, kestävyyspisteet välillä 47 ja 55

Platinamitali

Kultamitali

Hopeamitali

Pronssimitali

EcoVadis -platinamitalin saaneet tuotteet:
Platinamitalin ansainneet tavarantoimittajat:

Kultamitalin ansainneet tavarantoimittajat:

Kestävän kehityksen edelläkävijä
Electrolux on yksi maailman johtavista kodinkonevalmistajista, mikä tarjoaa yritykselle valtavan haasteen ja samalla mahdollisuuden työskennellä kestävän kehityksen puolesta maailmanlaajuisella tasolla. Kestävän kehityksen tavoitteet ”For the Better 2030” ovat osa Electroluxin Better Living Program -toimintasuunnitelmaa, jonka tavoitteena on luoda parempaa elämänlaatua ja kestävämpiä elintapoja ympäri maailmaa vuoteen 2030 mennessä.
Paremmat ratkaisut
Kodinkoneiden myynti kasvaa maailmanlaajuisesti, minkä seurauksena valmistajien on pyrittävä laskemaan niiden ympäristövaikutusta. Electrolux on ottanut haasteen vastaan ja haluaa kehittää energiatehokkaita tuotteita sekä hyödyntää eri raaka-aineet mahdollisimman tehokkaasti.
Electroluxin strategiana on vähentää energiankulutusta tuotteen koko elinkaaren aikana aina materiaalivalinnoista, tuotannosta ja kuljetuksesta tuotteen lopulliseen kierrätykseen asti. Yritys etsii jatkuvasti tapoja hyödyntää uusia ja kierrätettyjä materiaaleja. Samalla se pyrkii minimoimaan materiaalien hukan ja optimoimaan kierrätettävyyden. Haitallisten materiaalien eliminointi on tärkeä osa Electroluxin ympäristötyötä. Yrityksen tavoitteena on varmistaa eri kemikaalien vastuulliset käsittelytavat ympäristön ja väestön turvaamiseksi.
Paremmat toimintatavat
Electrolux pyrkii jatkuvasti vahvistamaan asemaansa vastuullisena yrityksenä. Kestävän kehityksen ajattelu ja eettisyys ovatkin yrityksen kulmakiviä, missä tavoitteena on vähentää tuotteiden tuotannosta ja käytöstä aiheutuvaa hiilijalanjälkeä ja parantaa kokonaisvaltaista energiatehokkuutta.
Parempi yhteiskunta
Electrolux haluaa varmistaa, että kaikki jälleenmyyjät työskentelevät kestävän kehityksen puolesta ja noudattavat asetettuja ympäristövaatimuksia – ympäri maailman. Electrolux työskentelee myös aktiivisesti paikallisten tuottajayhteisöjen kanssa, taatakseen tuotteidensa asianmukaisen kierrätyksen.
Electroluxin toiminta perustuu yritysmalliin, joka tavoittelee jatkuvasti entistä ympäristöystävällisempiä toimintatapoja, sekä tuotteiden kehitykseen, kierrätykseen ja uusiokäyttöön.


Logitech on sitoutunut työskentelemään kestävän kehityksen puolesta useilla eri osa-alueilla.
Logitech keskittyy ekologiseen jalanjälkeen erilaisten ohjelmien avulla, joiden tavoitteena on vähentää ympäristövaikutuksia maailmanlaajuisella tasolla, mukaan lukien hiilijalanjäljen pienentäminen, vastuulliset valmistusmenetelmät, kierrätys sekä kestävää kehitystä tukeva tuotesuunnittelu (materiaalit, tuotteet ja tuotepakkaukset). Samalla yritys pyrkii luomaan positiivisen ekologisen kädenjäljen, jolla on suora vaikutus ihmisiin ja yhteiskuntaan. Ekologiseen kädenjälkeen keskittyvien ohjelmien tavoitteena on vaikuttaa ihmisoikeuksiin ja työvoimaan, eettisiin kysymyksiin, yksityisyyteen ja turvallisuuteen, vastuulliseen mineraalien käyttöön, kykyjen kehittämiseen, monimuotoisuuteen ja sisällyttämiseen, turvallisuuteen, terveyteen ja hyvinvointiin sekä siihen, että yritys ”antaa takaisin” yhteiskunnille.
Kädenjälki ja jalanjälki
Logitechin työ kestävän kehityksen parissa koskettaa useita eri osa-alueita ja tavoitteena on pienentää ekologista jalanjälkeä ja kasvattaa ihmisiä ja yhteiskuntaa koskevan kädenjäljen vaikutusta. Työ ekologisen kädenjälki ja jalanjälki -konseptin parissa on auttanut Logitechiä selkeyttämään viestintäänsä eri toimenpiteiden ja lähestymistapojen saralla. Logitech on tyytyväinen työnsä tuottamaan tulokseen ja toivoo, että myös kuluttajat näkisivät sen myönteisen vaikutuksen.
Voit lukea lisää Logitechin ympäristöohjelmasta ja tutustua Logitechin ympäristösertifikaatteihin yrityksen kotisivulla. Vuoden 2020 kestävän kehityksen raportista voit lukea yrityksen työstä ympäristön, yhteiskunnan ja ihmisten hyväksi.
Hopeamitalin ansainneet tavarantoimittajat:

Bosch is committed to sustainability and is constantly evolving in this respect. The corresponding strategic foundations are anchored in our “New Dimensions – Sustainability 2025” target vision, which we have developed with an eye on the prevailing megatrends: in all dimensions – climate, energy, water, urbanization, globalization, and health – we focus our activities on those areas in which we can achieve the greatest benefit for people and the environment.
Our products can be found in many areas of everyday life – at home or in the car, at work or at leisure. Our “Invented for life” ethos stands for quality, reliability, and safety – and for the fact that our products fascinate people and improve their quality of life. To ensure that it stays that way in the future, we conduct research and development work on innovative solutions and technologies that make life easier and safer, conserve resources, and create economic added value for our customers.
We underline the importance of our products’ sustainability by anchoring corresponding aspects in four thematic areas of our target vision for sustainability: In climate and urbanization, we aim to reduce our ecological footprint and to contribute to environmental protection; health is all about keeping people and the environment from harm; and while globalization deals with the ecological and social risks in the supply chain. This results in a clear requirements profile for our products across the entire life cycle from production and use to disposal.


Katso tuotteet
Liebherrin kestävän kehityksen periaate pätee kaikilla yrityksen osa-alueilla, ja sen tavoitteena on yhteensovittaa ekonomiset, ekologiset ja sosiaaliset aspektit. Liebherrin tavoitteena on pitää yrityksen toiminta aina kulloistenkin ohjeistusten mukaisena.
Liebherr haluaa vähentää tuotteidensa ja tuotantolaitostensa ympäristövaikutuksia enemmän kuin vain vaaditun, säädösten mukaisen vähimmäismäärän. Tavoitteen saavuttamiseksi resurssien käyttöä on jatkuvasti optimoitava ja energiatehokkuutta parannettava. Ympäristöasiat on otettu huomioon tuotteiden koko elinkaaressa (kehitys, tuotanto, käyttö ja kierrätys).
Ympäristöystävällistä tuotekehitystä
Jo tuotekehityksen alkuvaiheessa teknologoiden ja laitteiden ympäristö-osa-alueet otetaan huomioon. Yrityksen sisäiset prosessit ja menetelmät varmistavat muun muassa, että:
- Uusista tuotteista kehitetään niin ympäristöystävällisiä kuin mahdollista.
- Ympäristö otetaan huomioon niin suunnittelussa, valmistuksessa, käytössä kuin hävityksessäkin.
Energiankulutuksen vähentäminen
Liebherrin uraauurtavat innovaatiovalmiudet ympäristöystävällisten ja energiatehokkaiden jääkaappien ja pakastimien valmistuksessa palkittiin vuonna 2016 kahdella ProCold-palkinnolla. ProCold on Euroopan komission alullepanema ja Euroopan Unionin Horizon 2020 -tutkimus- ja innovaatio-ohjelman rahoittama palkinto, jonka tavoitteena on lisätä energiatehokkaiden kylmälaitteiden tuotantoa ja kysyntää.
Raaka-aineiden käytön optimointi
Liebherrin tuotteissa käytetään yksilaatuista muovia aina, kun mahdollista. Tuotteissa käytetyt metalliosat ovat lähes 100-prosenttisesti kierrätyskelpoisia. Lisäksi yritys kiinnittää huomiota pakkausmateriaalien kierrätysmahdollisuuksiin ja käyttää vain styroksia, PE-muovia, valettuja muoviosia, pahvia ja puuta.
Pronssimitalin ansainneet tavarantoimittajat:





Liebherrin kestävän kehityksen ohjelma
Liebherrin kestävän kehityksen periaate pätee kaikilla yrityksen osa-alueilla, ja sen tavoitteena on yhteensovittaa ekonomiset, ekologiset ja sosiaaliset aspektit. Liebherrin tavoitteena on pitää yrityksen toiminta aina kulloistenkin ohjeistusten mukaisena.
Liebherr haluaa vähentää tuotteidensa ja tuotantolaitostensa ympäristövaikutuksia enemmän kuin vain vaaditun, säädösten mukaisen vähimmäismäärän. Tavoitteen saavuttamiseksi resurssien käyttöä on jatkuvasti optimoitava ja energiatehokkuutta parannettava. Ympäristöasiat on otettu huomioon tuotteiden koko elinkaaressa (kehitys, tuotanto, käyttö ja kierrätys).
Ympäristöystävällistä tuotekehitystä
Jo tuotekehityksen alkuvaiheessa teknologoiden ja laitteiden ympäristö-osa-alueet otetaan huomioon. Yrityksen sisäiset prosessit ja menetelmät varmistavat muun muassa, että:
- Uusista tuotteista kehitetään niin ympäristöystävällisiä kuin mahdollista.
- Ympäristö otetaan huomioon niin suunnittelussa, valmistuksessa, käytössä kuin hävityksessäkin.
Energiankulutuksen vähentäminen
Liebherrin uraauurtavat innovaatiovalmiudet ympäristöystävällisten ja energiatehokkaiden jääkaappien ja pakastimien valmistuksessa palkittiin vuonna 2016 kahdella ProCold-palkinnolla. ProCold on Euroopan komission alullepanema ja Euroopan Unionin Horizon 2020 -tutkimus- ja innovaatio-ohjelman rahoittama palkinto, jonka tavoitteena on lisätä energiatehokkaiden kylmälaitteiden tuotantoa ja kysyntää.
Raaka-aineiden käytön optimointi
Liebherrin tuotteissa käytetään yksilaatuista muovia aina, kun mahdollista. Tuotteissa käytetyt metalliosat ovat lähes 100-prosenttisesti kierrätyskelpoisia. Lisäksi yritys kiinnittää huomiota pakkausmateriaalien kierrätysmahdollisuuksiin ja käyttää vain styroksia, PE-muovia, valettuja muoviosia, pahvia ja puuta.
Lisätietoa
EcoVadis tarjoaa tietoa toimitusketjujen kestävyydestä ja vastuullisuudesta. Yrityksiä arvioidaan näyttöihin perustuen neljällä eri osa-alueella: ympäristö, työvoima- ja ihmisoikeudet, etiikka sekä kestävät hankinnat. Gigantin tavoitteena on tehdä näkyväksi asiakkailleen, kuinka tuotteita valmistavat tavarantoimittajat pärjäävät tässä arvioinnissa. Kun me Gigantilla voimme tarkkailla tavarantoimittajan tuloksia, voimme seurata tehtäviä parannuksia ja hyödyntää niitä vahvuuksia ja parannuskohteita, jotka EcoVadisin analyytikot meille ilmoittavat. Kumppanuus perustuu avoimuuteen, läpinäkyvyyteen ja yhteistyöhön.
Voit lukea lisää EcoVadisista osoitteessa www.ecovadis.com. Voit lukea eettisyyttä ja ympäristöä koskevat vaatimukset, joita Gigantti asettaa tavarantoimittajilleen, eettisestä ohjeistostamme.