
Näin ratkaiset yleisimmät iPad-ongelmat
Joskus iPad ei vain toimi kuten pitäisi, niin käyttäjäystävällinen kuin se onkin. Tässä pikaoppaamme, jonka avulla saat laitteen kuntoon.
Kaikkeen löytyy ratkaisu: Palvelut tableteille

Näin ratkaiset yleisimmät iPad-ongelmat
Moni suosii iPadia kotisohvalla surffailussa tai elokuvien katselussa tien päällä. Yleensä laite toimii moitteettomasti, mutta joskus sekin voi aiheuttaa ongelmia.
”Tavallisimmin meille tulee kysymyksiä asiakkailta, jotka ovat unohtaneet pääsykoodinsa tai iCloud- tai App Store -käyttäjätunnuksensa, joiden iPad on lukittunut tai joilla on latausongelmia. Joillakin on vaikeuksia myös sovellusten lataamisessa ja sähköpostinsa käyttöönotossa”, kertoo Kenneth Forland Gigantin asiakastuesta.
Tässä artikkelissa hän neuvoo ratkaisut näihin ongelmiin.
”Tukipalvelumme ja myymälämme auttavat mielellään asiakkaita ongelmatilanteissa. Jos asiakas on ostanut tukipaketin, voimme myös määrittää vian luomalla etäyhteyden heidän laitteeseensa. Parasta tietysti on, jos osaa ratkaista ongelman itse”, hän toteaa.
iPad lukittu / Unohtunut pääsykoodi
Jos annat väärän pääsykoodin kuusi kertaa peräkkäin, iPad lukkiutuu. Synkronoi laitteesi hyvissä ajoin iCloudin tai iTunesin kanssa, sillä tällöin voit saada laitteen tiedot palautettua. Pääsykoodin poistaminen nimittäin poistaa kaikki tiedot laitteesta.
Jos olet synkronoinut iPadisi iTunesin kanssa, liitä laite synkronointiin käyttämääsi tietokoneeseen. Avaa iTunes ja odota, kunnes ohjelma synkronoi laitteesi ja ottaa varmuuskopion. Valitse sen jälkeen Palauta [laitteen nimi] ja sitten Palauta iTunes-varmuuskopiosta. Valitse sopivin varmuuskopio.
Jos olet synkronoinut iPadisi iCloudin kanssa, käytä selainta toisessa laitteessa ja siirry osoitteeseen icloud.com/find. Kirjaudu sisään Apple ID:lläsi ja napauta Kaikki laitteet. Valitse oikea iPad ja napauta Tyhjennä [laitteen nimi]. Nyt voit palauttaa laitteen varmuuskopiosta. Käynnistä iPad ja seuraa näytöllä olevia ohjeita, kunnes etenet Ohjelmat ja data -näyttöön. Napauta sitten Palauta iCloud-varmuuskopiosta, kirjaudu iCloudiin Apple ID:lläsi ja seuraa näytöllä olevia ohjeita.
Jos et ole synkronoinut iPadiasi, tietojasi ei valitettavasti ole mahdollista palauttaa. Voit kuitenkin saada uuden pääsykoodin. Liitä laitteesi tietokoneeseen ja avaa iTunes. Kun laite on liitettynä, pakota se käynnistymään uudelleen pitämällä nukkumis- ja Koti-painikkeita painettuina samanaikaisesti. Pidä painikkeita painettuina, kunnes palautustilanäyttö tulee näkyviin. Valitse Palauta.

iPad jumissa
Jos iPad ei vastaa kosketukseen, laitteen uudelleenkäynnistys on pakotettava. Pakotettu uudelleenkäynnistys ei poista tietojasi. Pidä nukkumispainiketta ja äänenvoimakkuuden vähennyspainiketta painettuina vähintään 10 sekuntia, kunnes Applen logo tulee näkyviin.
Jos iPadisi ei käynnisty tai se ei vastaa, kun kytket siihen virran, liitä laite virtalähteeseen ja anna sen latautua vähintään tunti.
Jos Ipadisi jumittuu, kun otat sen käyttöön, liitä se tietokoneeseen ja avaa iTunes. Pakota uudelleenkäynnistys edellä kuvatun mukaisesti, mutta pidä molempia painikkeita painettuina, kunnes palautustilanäyttö tulee näkyviin. Valitse Päivitä.

Unohtunut iCloud- tai App Store -käyttäjätunnus
Kirjaudu sisään iCloudiin ja App Storeen Apple ID:lläsi. Jos unohdit Apple ID:si, kokeile ensin sähköpostiosoitettasi. Jos se ei auta, siirry selaimessasi osoitteeseen appleid.apple.com ja napsauta Unohditko Apple ID:n tai salasanan?. Anna etunimesi, sukunimesi ja sähköpostiosoitteesi.
Jos unohdit salasanasi, avaa sama verkkosivusto. Anna Apple ID:si ja nollaa salasanasi jollakin kolmesta esitetystä tavasta.
Sovellusten lataaminen
Avaa App Store ladataksesi iPadiisi sovelluksia. Kirjaudu sisään tai luo Apple ID. Valitse haluamasi sovellus ja napauta sen hintaa tai sanaa Hanki näytön oikeassa laidassa. Napauta Osta. Jos sovellus on ilmainen, napauta Hanki ja sen jälkeen Asenna. Anna kysyttäessä salasanasi.

iPad ei lataudu
Jos iPadisi ei lataudu, tarkista onko latauskaapelissa tai USB-sovittimessa murtumia tai taipuneita piikkejä ja virtalähteen kotelossa värinmuutoksia. Älä koskaan käytä vioittuneita lisävarusteita.
Jos lisävarusteet vaikuttavat ehjiltä, poista mahdollinen lika latausportista ja kokeile toista pistorasiaa.
Jos tämä ei auta, anna laitteen latautua puolen tunnin ajan. Jos laitteesi ei vieläkään lataudu, yritä ensin saada se toimimaan pakottamalla uudelleenkäynnistys (kuvattu yllä kohdassa iPad jumissa) ja lataa sitä sitten toiset puoli tuntia. Jos laitteesi ei vieläkään lataudu, tuo iPad, lataussovitin ja latauskaapeli Giganttiin tarkistettaviksi.

Sähköpostin käyttöönottaminen
Ota sähköpostisi käyttöön iPadilla siirtymällä Aloitusnäytöstä Asetuksiin. Valitse Sähköposti – Tilit – Lisää tili. Jos näet sähköpostin tarjoajasi, napauta sitä lisätäksesi sen automaattisesti. Nyt riittää, että syötät sähköpostiosoitteesi ja salasanasi.
Jos sähköpostin tarjoajasi puuttuu listasta, valitse valikoista Muu. Napauta Lisää sähköpostitili ja anna tietosi. Napauta Seuraava. Joskus käyttöönotto etenee automaattisesti. Ellei näin tapahdu, sinun on määritettävä tilin IMAP- tai POP-asetukset. Saat tarvittavat tiedot palveluntarjoajaltasi. Monet palveluntarjoajat ilmoittavat kyseiset tiedot verkkosivustollaan.
”Muiden tablettien ongelmat ovat usein samantyyppisiä. Niiden ratkaisutavoissa on kuitenkin eroa. Suosittelen etsimään ohjeita valmistajien verkkosivustoilta”, Kenneth Forland sanoo.
iPad
iPad on niin monipuolinen, että se selviytyy tehtävästä kuin tehtävästä! Se on digitaalinen muistikirja, verkkoluokkahuone, toimistosi liikkeellä ollessasi, valokuvastudio, pelikonsoli sekä henkilökohtainen elokuvateatteri. Ei ole väliä, valitsetko uuden iPadin, iPad Pron, iPad Airin tai iPad minin, iPad on hauska ja tehokas väline moneen asiaan.