Vertaa tuotteita Lisää maksimissaan kolme tuotetta vertailuun
Haukottelevia ihmisiä.

Tarkkaile unesi laatua älykellolla

Hyvät yöunet ovat tärkeät monesta syystä – ne vaikuttavat mielialaan ja hyvinvointiin niin lyhyellä kuin pitkälläkin tähtäimellä. Kiireisen arjen keskellä unen tärkeys saattaa kuitenkin jäädä vähälle huomiolle. Älykellon tai aktiivisuusrannekkeen avulla voit seurata unesi määrää ja laatua ja korjata mahdolliset ongelmat, jotta voit herätä aamuisin virkeänä ja levänneenä.
Älykelloja esillä myymälässä.

Millainen kello kannattaa valita?

Yhä useammassa älykellossa tai aktiivisuusmittarissa on unenseurantaominaisuus. Jotta voisit pitää kelloa ranteessasi vuorokauden ympäri, on tärkeää, että siinä on mukava muotoilu. Kannattaa siis valita pehmeällä silikonirannekkeella varustettu, kevyt malli. Aktiivisuusrannekkeet sopivat tähän tarkoitukseen yleensä paremmin kuin suurikokoisemmat urheilukellot. Jos kuitenkin haluat laitteelta myös muita ominaisuuksia kuin unenseurannan ja askeleiden laskennan, suosittelemme edistyneemmän äly- tai urheilukellon hankintaa. Sitä paitsi treenaus ja aktiivisuus yleensäkin saattavat parantaa unen laatua, joten voit saada kaksi kärpästä yhdellä iskulla.

Aktiivisuusrannekkeen, älykellon ja aktiivisuusrannekkeen erot ja vinkkejä niiden valintaan.

Älykello nukkuvan naisen ranteessa.

Miten unta mitataan?

Unen mittaukseen on olemassa kaksi eri teknologiaa. Yleisempi niistä on älykellossa tai aktiivisuusrannekkeessa oleva kiihtyvyysmittari, joka havaitsee liikkeesi. Kyseessä on sama teknologia, joka laskee askeleita. Yöllisen liikehdinnän määrä antaa osviittaa unen määrästä ja laadusta.

Toinen mittaustapa perustuu sykkeeseen. Syke vaihtelee unen eri vaiheissa, joten tämä tapa auttaa seuraamaan, kuinka pitkään nukut syvää REM-unta. Nukahtaessa syke ensin laskee, mutta REM-unessa se voi nousta uudelleen.

Kumpikaan teknologia ei ole sataprosenttisen tarkka. Jos esimerkiksi makaat liikkumatta paikallasi ennen nukahtamista ja aamulla herättyäsi, älykello tulkitsee sen uneksi. Jos kärsit uniongelmista, on aina hyvä idea keskustella asiasta terveydenhuollon ammattilaisen kanssa, joka voi suositella tarkempia unenseurantamenetelmiä tai unitutkimusta.

Aktiivisuusranneke nukkuvan miehen ranteessa.

Kuinka paljon unta on tarpeeksi?

Nukkuessamme kehomme lataa akkujaan, ja huonosti nukuttu yö voi pilata koko päivän. Sillä voi olla myös pidemmän aikavälin vaikutuksia, kuten heikentynyt vastustuskyky ja mieliala. Mutta kuinka paljon unta on tarpeeksi?

Unen tarve on jossain määrin yksilöllistä ja perinnöllistä, mutta useimmat aikuiset tarvitsevat 7-9 tuntia unta joka yö. Lasten ja teini-ikäisten unentarve on tätäkin suurempi. Lisäksi pelkkä tuntimäärä ei kerro kaikkea unen laadusta ja syvän unen määrästä – mutta älykello voi mitata niitäkin.

Nainen tarkistaa unen seurannan tuloksia älypuhelimestaan.

Onko unen seurannasta oikeasti hyötyä?

Parantaako unen seuranta unen laatua? Ei välttämättä. Uneen vaikuttavat monet asiat, kuten stressi, huono sisäilma, ruokavalio, huolet, valo, sairaudet, melu, epäsäännöllinen päivärytmi jne. Pelkkä unen seuranta ei välttämättä poista näitä tekijöitä.

Unen seuranta voi kuitenkin olla hyvä alku muutokselle, sillä se saa sinut kiinnittämään enemmän huomiota unirytmiisi ja voi auttaa paljastamaan mahdolliset ongelmakohdat. Monet myös yliarvioivat unensa määrän, joten kello voi kertoa totuuden – ehkä oletkin nukkunut vain 6 tuntia kahdeksan sijaan.

Lue lisää Gigantin tuotteista: