Superpäivät sunnuntaihin asti - katso tarjoukset!
Ohita
Mies ja vanha nainen käyttävät yhdessä tablettia

Anna joululahjaksi digitaalista apua

Teknologian kanssa hankaluuksia kohtaavien ihmisten määrä kasvaa jatkuvasti. Auttaminen teknologian ja elektroniikan käytössä on joululahja, joka ehkäisee syrjäytymistä. Tämän auttamisen luoma ilo ja tuoma hyöty voivat olla suurempia kuin luuletkaan. 

Koko ajan digitaalisemmaksi kehittyvästä yhteiskunnasta löytyy myös kasvava määrä ihmisiä, jotka kokevat vaikeaksi pysyä muutosten mukana. Korona-aika on saanut tuhannet ihmiset ottamaan arjessaan digiloikkia, mutta samalla eriarvoistavat kuilut digivalmiuksissa ovat syventyneet entisestään. Moni kokeekin syvempää digitaalista syrjäytymistä kuin koskaan aiemmin. Tämä on kasvava ongelma, jolle me kaikki, jotka osaamme käyttää teknologiaa, voimme tehdä jotain.  

FI Niko Sandström

Kolme neljästä ikäihmisestä kokee ongelmia digitaalisten muutosten tahdissa pysymisessä

Gigantti teettää joka vuosi Tech Trouble -tutkimuksen suomalaisten digitaalisista taidoista ja haasteista. Tämän vuoden kyselyn mukaan 30 prosenttia on huolissaan siitä, että yhä useampi joutuu yhteiskunnan ulkopuolelle, koska teknologinen kehitys on aina vain nopeampaa. Jopa neljä kymmenestä yli 60-vuotiaasta sanoo kohtaavansa ongelmia teknologisen kielenkäytön ymmärtämisessä ja muutosten mukana pysymisessä. Kahdeksan prosenttia kyselyyn vastanneista kertoo jäävänsä paitsi erilaisista mahdollisuuksista, koska heillä ei ole tarvittavia teknologiataitoja.  

”Teknologinen kehitys helpottaa monin tavoin elämää, mutta luo samalla ihmisten välille huolestuttavia kuiluja. Mahdollisuudet ottaa osaa digiyhteiskuntaan eriarvoistuivat kiihtyvään tahtiin jo ennen pandemiaa, ja sittemmin digiloikat perheissä, kouluissa ja työpaikoilla ovat vain korostaneet epäkohtia”, Gigantin toimitusjohtaja Niko Sandström kertoo. 

Tutkimus osoittaa myös, että viimeisen vuoden aikana neljä kymmenestä meistä on monesti pyydetty antamaan digiapua. Neljännes yli 60-vuotiaista vastaajista kertoo, että heillä on vaikeuksia ymmärtää, miten saada laitteet toimimaan, ja lisäksi pitävät haasteellisena niiden yhdistämistä.

Nainen pitelee vanhan miehen kättä

Digitaalisesta syrjäytymisestä yhdenvertaisuuteen

Teknologia yhdistää ihmisiä, ja me Suomessa olemme maailman kärkeä, mitä tulee internetin ja teknologisten laitteiden saatavuuteen ja käyttöön. Me käytämme verkkopankkeja ja sosiaalista mediaa sekä teemme ostoksia verkossa. Käytämme jopa julkisia palveluja verkon kautta, aivan kuin ne olisivat aina olleet siellä. Viime vuoden aikana saimme tottua myös digitaaliseen koronapassiin ja ravintoloihin, joissa tilaukset tapahtuvat sovelluksen kautta. Tämä saattaa olla helppoa useimmille ihmisille, mutta suuri haaste niille, joille teknologian käyttö tuottaa ongelmia.  

”Meille on tärkeää pureutua digikuiluihin arjen asiantuntijuutemme kautta. Opimme koko ajan lisää siitä, miten voimme olla avuksi. Tästä hyvänä esimerkkinä ovat gaming-lähettiläidemme kokemukset nuorten parista ja paikalliset yhteistyömme senioritoimijoiden kanssa. On hyvä tiedostaa, että meistä jokainen voi auttaa jo lähipiirissämme, josta löytyy varmasti tukea tarvitsevia vaikkapa laiteasetusten ja sovelluspäivitysten myötä”, Tarkka muistuttaa.

Vanha nainen ja nuori tyttö käyttävät yhdessä puhelinta

Näin sinä voit auttaa:

  • Teknologian parhaimpia puolia on sen antama mahdollisuus pitää yhteyttä toisiimme. Auta läheisiä tarvittavien sovellusten asentamisessa, näytä miten chat-ryhmät toimivat sekä miten soittaa toisille ilmaiseksi langattoman verkkoyhteyden, WiFin, kautta. 

  • Pitäkää muistot turvassa, ja jakakaa ne toistenne kanssa! Näytä läheiselle, miten perhekuvia voidaan jakaa tabletin tai puhelimen kautta. 

  • Opeta läheiselle, miten varata ravintolapöytä verkossa tai miten ostaa konsertti-, lento-, tai elokuvateatterilippuja. Näin heille avautuu lähes loputon mahdollisuuksien maailma! 

  • Moni vanhus on jo sinut verkkopankin käyttämisen kanssa. Mutta entäpä erilaiset maksusovellukset? Opastamalla näiden käytössä voit helpottaa arkielämää ja ratkaista myös ongelmia esimerkiksi syntymäpäivärahan lähettämisen kanssa. 

  • Teknologian käyttäminen turvallisesti on erityisen tärkeää. Opasta siis läheistä kaksivaiheisen tunnistautumisen käyttöönotossa ja käytössä, jotta sisäänkirjautumiset ovat aina turvattuja. 

Nuori ja vanha mies istuvat kannettavan edessä luottokortin kanssa
Opasta verkosta ostamisen kanssa

Huolimatta verkko-ostoksia tekevien ikäihmisten määrän kasvusta viime vuosina, on yhä olemassa monia, joille verkosta ostaminen on ylivoimainen haaste. Opeta läheiselle, miten verkosta voidaan ostaa, kuinka helppoa se voi olla sekä mitä pitää mielessä huijausyritysten varalta. Nämä voivat olla huijauksen merkkejä: 

  • Erittäin alhaiset hinnat: Maksaako tuote alle euron, tai mainostetaanko yleensä kalliita tuotteita uskomattoman alhaiseen hintaan? Se on yleensä liian hyvä ollakseen totta. 

  • Puuttuvat yhteystiedot: Yhteyden ottaminen verkkokaupan myyjään tai ylläpitäjään pitäisi aina olla mahdollista. 

  • Outo tai epävirallisen oloinen verkko-osoite: Tarkista aina verkkosivun osoite, jos olet epävarma verkkokaupan luotettavuudesta. 

  • Huono kieliasu: Onko sivu täynnä kirjoitusvirheitä tai käsittämätöntä kielenkäyttöä? Se voi olla merkki Google Translate -kääntäjän käyttämisestä sivun kääntämiseen suomeksi. 

Parhaiden joululahjojen ei tarvitse vaatia sinulta muuta kuin aikaa. Ehkä tämän vuoden lahja voikin olla hiukan digitukea läheiselle joulun iloksi ja uuden vuoden alkuun? Auttamisen luoma ilo ja tuoma hyöty voivat olla suurempia kuin luuletkaan. Teknologia ei ole pelkästään viihdettä varten, vaan auttaa yhteiskuntaan osallistumisessa ja edistää yhdenvertaisuutta. Älä siis ota digitaalista yhteisöämme itsestään selvänä asiana, vaan auta lähimmäistäsi.

Avuliasta, hyvänmielen joulua