Gigantti Oy Ab:n tietosuojaseloste
Kun asioit Gigantissa, meidän on toisinaan käsiteltävä henkilötietojasi. Tiedämme, että meiltä ostamasi tuotteet ovat tärkeitä arjessasi, ja haluamme tarjota sinulle mahdollisimman paljon tietoa tarjouksista ja kampanjoista ennen tuotteiden ostamista sekä varmistaa, että osto viedään läpi onnistuneesti.
Gigantin myymälät omistaa ja niitä ylläpitää joko Gigantti Oy Ab (Y-tunnus: 1523846-8) tai joku franchising-kumppaneistamme. Gigantin omistaa Elkjøp Nordic AS (organisaationro 911 382 296), joka avustaa sekä Giganttia että franchising-kumppaneita päivittäisessä toiminnassa ja kehittämisessä. Elkjøp Nordicilla on myös yleinen strateginen vastuu Elkjøp-ryhmittymän toiminnasta, mukaan lukien toiminta muissa Pohjoismaissa.
Tässä tietosuojaselosteessa kuvattujen henkilötietojen käsittelyssä Elkjøp Nordic on yhteisrekisterinpitäjä Gigantin ja/tai franchising-kumppanin kanssa. Gigantti/franchise on itsenäinen rekisterinpitäjä myymälöiden kameravalvonnan suhteen alla kohdassa 10 kuvatulla tavalla.
Jäljempänä on tietoa siitä, miten käsittelemme asiakkaittemme henkilötietoja. Jos mieleesi nousee kysymyksiä, joihin et löydä vastausta tästä tietosuojaselosteesta, ota yhteyttä Gigantin tietosuojavastaavaan: infosec@gigantti.fi. Lue oikeuksiesi käyttämisestä kohdasta 11 alta.
Porvoon Kodintekniikka Oy |
Kimmo Kuokkanen Oy |
G-Järvenpää Oy |
JH Caps Oy |
Kari Kuokka OY |
G-Lohja Oy |
Kertun Kone Oy |
Oy Rönnblad Electronik Ab |
Duka Oy |
Kodinkone Ollakka Oy |
Kokkotel Oy |
Salon Kodintekniikka Oy |
Loimaan Kodinkone Oy |
Meän Tekniikka Oy |
Ostotapahtuman läpivieminen:
Kun ostat tuotteita myymälästä, pyydämme luvan luoda sinulle asiakkuus järjestelmäämme. Kun tietosi ovat järjestelmässämme, ostokuitit tallennetaan tilillesi. Näin löydät ne helposti, jos tarvitset niitä myöhemmin. Kokemuksesta tiedämme, että pystymme palvelemaan sinua paremmin, kun ostohistoriasi ja aiempien ostostesi kuitit ovat käytettävissä.
Asiakkuuden luomista varten tarvitsemme henkilötietosi, kuten nimesi, puhelinnumerosi ja sähköpostiosoitteesi. Lisäksi saatamme pyytää osoitettasi. Asiakastilin käyttäjätunnuksena toimii sähköpostiosoite. Näin pystymme erottamaan asiakkaat toisistaan. Tiedot ostoistasi ja mahdollisista yhteydenotoistasi yhdistetään asiakastiliisi.
Jos myymässämme tuotteessa havaitaan vakava vika, voimme käyttää asiakastilin yhteystietoja tuotteen takaisinvedosta ilmoittamiseen. Vähemmän vakavien vikojen kohdalla, joissa tuotemerkin tarjoaja haluaa korjata tai hyvittää sinulle asiakkaana suoraan, voimme jakaa tietosi toimittajan kanssa, jotta he voivat ottaa sinuun yhteyttä vian korjaamiseksi.
Jos et osta henkilötietojen rekisteröintiä edellyttäviä lisäpalveluja (kohdat 3, 4 ja 5), voit valita, luovutatko henkilötietojasi meille myymälässä asioidessasi.
Henkilötietojen käsittelyn oikeusperuste, säilyttäminen ja poistaminen:
Katsomme, että asiakastilin luominen ja ostohistorian yhdistäminen tiliin perustuvat oikeutettuun etuumme. Tavoitteenamme on tarjota tarvittaessa hyvää jälkiseurantaa. Tästä syystä henkilötietojen keräämisestä ei ole sinulle haittaa. Kun yhteystietoja käytetään tuotteiden takaisinvetojen yhteydessä, niiden käsittelyn oikeusperusteena ovat tuotevastuulain alainen tuotevalvontalaki. Jos jaamme henkilötietojasi, jotta sinuun voidaan ottaa yhteyttä virheistä, jotka eivät kuulu tuotevastuulain soveltamisalaan, käsittelyn perusteena on oikeutettu etu.
Säilytämme asiakastietojasi myymiemme tuotteiden lakisääteisen vastuun vastuun umpeutumiseen asti tai niin kauan kuin sinulla on aktiivinen asiakassuhde meihin. Säilytämme henkilötietojasi enintään kuusi vuotta lain mukaisesti.
Sinulla on oikeus pyytää tietojesi poistamista, ennen kuin lakisääteiset kuusi vuotta on kulunut. Poistamme tällöin kaikki henkilötietosi lukuun ottamatta tilaustietoja ja kuitteja, jotka meidän on säilytettävä kirjanpitolain mukaisesti. Tilaustiedot ja kuitit eivät kuitenkaan ole haettavissa järjestelmästä ilman alkuperäiseen kuittiin merkittyä tilausnumeroa.
Toisinaan käytämme ostotietojasi analysointi- ja markkinointitarkoituksissa. Lue lisää kohdista 7 ja 8.
Kun teet ostoksia verkkokaupastamme, meidän on luotava sinulle asiakastili, jotta voimme viedä ostotapahtuman loppuun ja toimittaa tilauksesi sinulle.
Kun teet ostoksia verkkokaupasta, pyydämme sinulta puhelinnumeron ja sähköpostiosoitteen. Näiden tietojen perusteella haemme nimesi ja osoitteesi julkisista rekistereistä. Jos haku ei tuota tuloksia, pyydämme sinua täyttämään nämä tiedot. Lisäksi pyydämme maksutietojasi riippuen siitä, minkä maksutavan valitset. Maksutietoja käsittelee puolestamme yhteistyökumppani, eikä niitä tallenneta järjestelmäämme. Tietoja ei tallenneta järjestelmäämme siinäkään tapauksessa, että päätät antaa verkkosivun muistaa maksutietosi.
Henkilötietojen käsittelyn oikeusperuste, säilyttäminen ja poistaminen: Katsomme, että asiakastilin luominen ja ostohistorian yhdistäminen tiliin perustuvat oikeutettuun etuumme. Tavoitteenamme on tarjota tarvittaessa hyvää jälkiseurantaa. Tästä syystä henkilötietojen keräämisestä ei ole sinulle haittaa. Säilytämme asiakastilisi niin kauan kuin olet aktiivinen asiakas. Voit poistaa asiakastilisi milloin tahansa. Poistamme tällöin kaikki henkilötietosi lukuun ottamatta tilaustietoja ja kuitteja, jotka meidän on säilytettävä kirjanpitolain mukaisesti.
Toisinaan käytämme tietoja hakemistasi ja katselemistasi tuotteista sekä ostotietojasi analysointi- ja markkinointitarkoituksissa. Lue lisää kohdista 7 ja 8.
Kirjautuminen sosiaalisen median tiliä käyttäen:
Helpottaaksemme asiointiasi tarjoamme mahdollisuutta kirjautua asiakastilille muiden palvelujen avulla, esimerkiksi Facebook-, PayPal-, Google- tai Microsoft-tilillä. Jos käytät jotakin näistä tileistä asiakastilillesi kirjautumiseen, hyväksyt, että kyseinen palvelu seuraa toimintaasi evästeiden avulla. Näin kerättävien tietojen käsittelyä koskee kyseisen palvelun tietosuojaseloste.
Tuotearvostelut:
Jos arvostelet tuotteen verkkosivuillamme, pyydämme sinua ilmoittamaan sähköpostiosoitteesi. Osoitetta käytetään tuotearvosteluun liittyviin yhteydenottoihin ja tietojen lähettämiseen sinulle.
Kun haluat tilata ostamallesi tuotteelle asennuksen tai toimituksen meiltä, tarvitsemme henkilötietosi, jotta pystymme toteuttamaan tilaamasi palvelun. Tietojen luovuttaminen tapahtuu kohdan 1 tai 2 mukaisesti riippuen siitä, ostatko tuotteen myymälästä vai verkkokaupasta. Toimituspalveluita varten kirjaamme myös osoitteeseesi liittyvät toimitustiedot.
Gigantti tekee yhteistyötä useiden ulkopuolisten kuljetus- ja asennuspalveluja tarjoavien yritysten kanssa. Luovutamme näille yrityksille palvelun toteuttamisessa tarvittavat henkilötietosi.
Gigantin tavoitteena on parantaa asiakaskokemustasi. Tarvittaessa lähetämme sinulle sähköpostitse tärkeää tietoa ennen asennuspalvelun toimittamista. Kun toimitus tai asennus on tehty, saatamme lähettää sinulle asiakastyytyväisyyskyselyn. Kyselyssä kerättävien tietojen avulla kehitämme sisäisiä prosessejamme ja seuraamme käyttämiemme ulkopuolisten palveluntarjoajien palvelua.
Henkilötietojen käsittelyn oikeusperuste, säilyttäminen ja poistaminen: Asiakastilin luominen, katso kohdat 1 ja 2.
Henkilötietojen luovuttaminen kolmansille osapuolille perustuu kanssasi tekemäämme kauppasopimukseen. Kolmansia osapuolia ohjeistetaan poistamaan henkilötietosi, kun he ovat toteuttaneet oman osansa sopimuksesta.
Kun pyydämme sinua vastaamaan asiakastyytyväisyyskyselyyn, henkilötietojesi käsittelyperuste on oikeutettu etu. On Gigantin etujen mukaista selvittää asiakkaidensa tyytyväisyyttä heidän saamaansa palveluun, jotta voimme kehittää asiakaskokemusta. Katsomme, että kutsun vastaanottaminen asiakastyytyväisyyskyselyyn aiheuttaa sinulle vain pienen vaivan.
Kun teet reklamaation tuotteesta, palautat tuotteen tai toimitat tuotteen meille korjattavaksi, meidän on tallennettava yhteystietosi pyyntösi toteuttamista varten. Jos sinulla ei vielä ole asiakastiliä, luomme sinulle tilin kohdan 1 mukaisesti.
Huoltopalvelun yhteydessä käsittelemme henkilötietojasi huollon rekisteröimisen ja huollon etenemisestä ilmoittamisen tarpeisiin sekä tuotteisiisi liittyvän huoltohistorian ylläpitämiseen. Jos huoltopalveluun liittyy ulkopuolinen kumppani, kuten tuotteen valmistaja, luovutamme kumppanille huollon tai korjauksen toteuttamisen kannalta välttämättömät henkilötietosi.
Jos olet tehnyt sopimuksen huolenpitopalvelusta tai tuotteen käyttövalmiiksi saattamisesta puhelimelle, tietokoneelle tai tabletille, tarvitsemme pääsyn laitteeseen ja tileillesi palvelujen toteuttamisen yhteydessä. Näin pystymme siirtämään tiedot vanhasta laitteesta uuteen laitteeseen, asentamaan ja päivittämään ohjelmat ja säätämään laitteen asetukset tarpeisiisi sopiviksi. Ennen huolenpitosopimuksesi päättymistä, saatamme ottaa sinuun yhteyttä kysyäksemme palvelun jatkamisesta.
Henkilötietojen käsittelyn oikeusperuste, säilyttäminen ja poistaminen:
Asiakastilin luominen, katso kohta 1.
Kun käsittelemme henkilötietojasi huolto- ja tukitarkoituksissa, käsittelyn oikeusperuste on kauppasopimus. Sama koskee palautusajan puitteissa tehtyjä tuotepalautuksia. Lisäksi uskomme, että meillä on oikeutettu intressi ottaa sinuun yhteyttä ja pyytää uusimaan huolenpitosopimus ennen sen voimassaolon päättymistä, ja että etumme ylittää mahdolliset haitat, joita tästä voi aiheutua sinulle.
Kun käsittelemme henkilötietojasi reklamaatioasian käsittelyn yhteydessä, käsittelyn oikeusperuste on oikeutettu etumme.
Säilytämme henkilötietojasi niin kauan kuin sopimus kanssamme on voimassa. Sen jälkeen säilytämme tietojasi kohdissa 1 ja 2 kuvatulla tavalla.
Gigantti tekee yhteistyötä rahoituspalvelujen, vakuutusten ja liittymien tarjoajien kanssa. Näissä yhteyksissä Gigantti toimii henkilötietojen käsittelijänä palveluntarjoajan lukuun. Kun ostat meiltä tällaisen palvelun, keräämme sinulta sopimuksen toteuttamisessa tarvittavat henkilötiedot ja luovutamme ne yritykselle, jonka kanssa olet tehnyt sopimuksen. Kerättäviä henkilötietoja ovat nimi, sähköpostiosoite ja puhelinnumero (ostettavasta palvelusta riippuen). Jos valitset liittymäpalvelun, sinun on lisäksi myönnettävä lupa maksukorttisi tietojen tallentamiseen, jotta voimme veloittaa kuukausimaksun kortiltasi. Maksutietoja käsittelee puolestamme yhteistyökumppani, eikä niitä tallenneta Gigantin järjestelmään.
Asiakaspalvelumme palvelee useissa kanavissa. Jos sinulla on asiakastili, käytämme tilin tietoja palvellaksemme sinua mahdollisimman tehokkaasti. Jos sinulla ei ole asiakastiliä ja käsiteltävä asia vaatii jatkotoimia, kuten huoltopalvelua tai reklamaation käsittelyä, luomme sinulle asiakastilin kohtien 1 ja 4 mukaisesti. Yhteydenottojesi tiedot lisätään asiakastietoihisi, jotta voimme seurata asiaa tarvittaessa.
Puhelut asiakaspalveluun:
Kun otat meihin yhteyttä puhelimitse, asiakaspalvelijamme hakee tietosi puhelinnumerollasi, jotta hänellä on käytettävissään tarvittavat tiedot asiakassuhteestasi. Asiakaspalvelijat kirjaavat järjestelmäämme ne tiedot, joita asian jatkokäsittelyssä tarvitaan. Lisäksi säilytämme asiakastiedoissasi tiedon siitä, että olet ottanut meihin yhteyttä puhelimitse.
Puhelun alussa kuulet ilmoituksen, että puhelu tallennetaan koulutustarkoituksissa.
Chat-viestit asiakaspalveluun:
Verkkosivuillamme on chattibotti, joka pystyy vastaamaan asiakkaittemme tavallisimpiin kysymyksiin. Jos chattibotti ei ymmärrä kysymystäsi, se tarjoaa mahdollisuutta keskustella asiakaspalvelijan kanssa asiakaspalvelun aukioloaikana. Asiakaspalvelija saa käyttöönsä koko chattibotin kanssa käymäsi keskustelun. Näin hän pystyy palvelemaan sinua nopeammin. Kaikki keskustelut käydään nimettömästi siihen asti, kunnes luovutat henkilötietojasi. Jos haluat kertoa, kuka olet, anna sähköpostiosoitteesi. Näin pystymme etsimään mahdolliset avoinna olevat asiat, kun asiasi siirretään asiakaspalvelijalle. Voit myös jatkaa nimettömästi. Voit ladata keskustelun talteen itsellesi chatin asetuksista.
Sähköpostiviestit asiakaspalveluun:
Kun lähetät meille sähköpostia, tallennamme viestin asiakastilillesi. Säilytämme viestit, jotta voimme seurata asiaa, kun tarvitset huoltopalvelua, teet reklamaation tuotteesta tai kun viestit liittyvät kanssamme käynnissä olevaan erimielisyyteen.
Henkilötietojen käsittelyn oikeusperuste, säilyttäminen ja poistaminen: Katsomme, että kanssamme käytävän viestinnän tallentamisen oikeusperuste on oikeutettu etumme huolehtia asiakassuhteesta. Joissakin tilanteissa meillä on myös lakisääteinen velvollisuus tallentaa tietoa asiakassuhteestasi. Tällainen tilanne on esimerkiksi tuotteesta tekemäsi reklamaatio. Puhelutallenteiden käsittelyperuste on sinun suostumuksesi.
Puhelutallenteet poistetaan 45 päivän kuluessa. Chatkeskustelut anonymisoidaan 30 päivän kuluessa. Sähköpostiviestejä säilytetään yhden vuoden ajan, jotta voimme seurata valituksia ja reklamaatioita pitkällä aikavälillä.
Kun asioit Gigantissa, sinulle tarjotaan mahdollisuutta liittyä kanta-asiakkaaksemme.
Gigantin kanta-asiakasohjelma tarjoaa sinulle etuja ja tarjouksia. Jos liityt kanta-asiakkaaksi, käytämme henkilötietojasi segmentointiin ja personointiin, jotta voimme tarjota sinulle sinua kiinnostavaa sisältöä uutiskirjeissä ja tekstiviesteissä ja verkkosivuillamme. Segmentoinnilla tarkoitetaan, että jaamme asiakkaat ryhmiin heitä yhdistävien tekijöiden perusteella. Tällaisia tekijöitä ovat esimerkiksi asuinpaikka, elämäntilanne ja oletetut kiinnostuksenkohteet. Segmentoinnin avulla esitämme sinulle tarjouksia ja tietoa, joiden uskomme kiinnostavan tiettyyn ryhmiin kuuluvia asiakkaita. Personoinnilla tarkoitetaan, että analysoimme sinusta keräämiämme tietoja, kuten ostohistoriaasi ja liikkumistasi verkkosivuillamme. Personoinnin avulla tarjoamme sinulle kohdennettua tietoa ja tarjouksia tuotteista ja palveluista, joista olet aiemmin ollut kiinnostunut tai joiden ajattelemme sopivan sinulle.
Segmentoinnissa ja personoinnissa käytetään seuraavia menetelmiä:
Segmentointi kolmannen osapuolen datan avulla:
Kun käytämme segmentointiin kolmannen osapuolen dataa, luovutamme sinusta keräämämme yhteystiedot yhteistyökumppaneillemme Bisnodelle ja InsightOnelle. Pääsääntöisesti näihin tietoihin lukeutuvat nimi, osoite ja puhelinnumero. Yhteistyökumppanit rikastavat dataamme tiedoilla, joiden avulla sinut voidaan sijoittaa tiettyyn segmenttiin. Käytettävissä olevien tietojen perusteella Bisnode tai InsightOne voi määrittää todennäköisen ostovoimasi, elämäntilanteesi, kotitaloutesi koostumuksen ja koulutustasosi. Näiden tietojen perusteella voimme lähettää sinulle kohdennettua tietoa tuotteista ja palveluista, joiden ajattelemme kiinnostavan sinua. Jos sinut sijoitetaan esimerkiksi gaming-segmenttiin, voimme lähettää sinulle esimerkiksi ilmoituksen uuden Playstation-pelikonsolin lanseerauksesta. Voimme myös sulkea sinut tietyn segmentin ulkopuolelle, jos tulkitsemme, että se ei kiinnosta sinua. Jos esimerkiksi asut kerrostalohuoneistossa, emme välttämättä lähetä ja näytä sinulle tietoa ja mainoksia lämpöpumpuista.
Segmentointi ja personointi sinusta itse keräämämme datan avulla:
Kun käytät verkkosivujamme, keräämme tietoa siitä, mitä linkkejä napsautat ja mitä tuotteita ostat. Rekisteröimme myös tiedon siitä, oletko avannut uutiskirjeitämme ja napsauttanut niissä olevia mainoksia. Näiden tietojen perusteella analysoimme kiinnostuksenkohteitasi ja määritämme, mitä tuotteita saattaisit olla kiinnostunut ostamaan tulevaisuudessa.
Rekisteröimme nämä tiedot vain, jos olet sallinut evästeiden käytön. Tällöin toimintasi verkkosivuilla yhdistetään asiakastunnukseesi.
Sinusta analysoitujen tietojen käyttö:
Käytämme sinusta keräämiämme tietoja tiedon ja tarjouksien lähettämiseen ja näyttämiseen sinulle. Uutiskirjeidemme ja verkkosivujemme mainosbannerien sisältö kohdennetaan sinusta keräämiemme tietojen perusteella määrittämiimme kiinnostuksenkohteisiisi.
Henkilötietojen käsittelyn oikeusperuste, säilyttäminen ja poistaminen: Henkilötietojen käsittelyn oikeusperuste on kanta-asiakasohjelmaan liittymisen yhteydessä antamasi suostumus. Evästeiden perusteella kerättyjen tietojen käsittelyn oikeusperuste määräytyy verkkosivuillamme annetun erillisen suostumuksen perusteella. Säilytämme kaikkia sinusta keräämiämme tietoja siihen asti, kunnes perut suostumuksesi.
Gigantti tekee yhteistyötä digitaalisten mainosverkostojen, kuten Metan ja Googlen, kanssa voidakseen tarjota sinua kiinnostavia tarjouksia näillä alustoilla. Tällaisten alustojen kautta tapahtuvaan markkinointiin liittyy profilointia ja segmentointia. Segmentoinnilla tarkoitetaan, että mainokset kohdennetaan ryhmiin, joilla on samoja ominaisuuksia, kuten sukupuoli, ikä ja asuinpaikka. Profiloinnilla tarkoitetaan, että sinulle näytetään mainoksia aiempien kiinnostuksenkohteidesi perusteella. Mittaamme Google-mainontamme vaikuttavuutta. Jäljempänä on tietoa siitä, miten teemme markkinointia kolmansien osapuolten alustojen avulla.
Kolmansien osapuolien keräämiin tietoihin perustuva markkinointi ja profilointi:
Kun käytät verkkosivuja ja digitaalisia alustoja, ne keräävät tietoja sinusta ja kiinnostuksenkohteistasi. Lisäksi Gigantti kerää tietoja kiinnostuksenkohteistasi kolmansille osapuolille, kun käytät verkkosivujamme. Näitä tietoja kerätään vain, jos olet sallinut kolmannen osapuolen evästeet verkkosivuillamme. Tällöin tiedot sivuilla tekemistäsi hauista ja napsautuksista välitetään kolmansille osapuolille. Kun katselet Facebookissa julkaisemiamme sisältöjä, Facebook rekisteröi, että olet kiinnostunut Gigantista. Digitaalisissa alustoissa sinulle näytetään mainoksiamme, joista alustat tulkitsevat sinun olevan kiinnostunut sinusta kerättyjen tietojen perusteella.
Yhteenveto verkkosivuillamme käytettävistä evästeistä on evästeperiaatteistamme.
Henkilötietojen käsittelyn oikeusperuste, säilyttäminen ja poistaminen: Evästeiden avulla kerättyjen henkilötietojen käsittelyperuste on selainohjelmassa annettu suostumus. Lisäksi olet antanut digitaalisten alustojen, kuten Facebookin ja Googlen, käyttäjänä alustoille suostumuksen kerätä, analysoida ja käsitellä henkilötietojasi. Gigantti ei tallenna näitä henkilötietoja.
Kolmansille osapuolille luovutettuihin tietoihin perustuva markkinointi ja profilointi:
Kun mainostamme kolmansien osapuolten alustoilla, käytämme toisinaan asiakastietojen yhdistämistä tarjotaksemme sinulle parasta tietoa ja parhaita tarjouksia. Kolmannet osapuolet, kuten muun muassa Google ja Schibsted, voivat yhdistää meille ja heille luovuttamasi yhteystiedot toisiinsa. Kun tiedot on yhdistetty, saat viestejä ja tietoa, joiden oletamme kiinnostavan sinua. Yhdistämisessä tavallisimmin käytettävät yhteystiedot ovat sähköpostiosoite ja puhelinnumero, mutta niiden lisäksi voidaan käyttää myös nimeä, postitoimipaikkaa, postinumeroa, maakuntaa, maata, ikää, mobiilimainostunnusta ja sovelluksen tunnusta.
Luovutamme yhteystietosi kolmansille osapuolille salattuina. Jos olet rekisteröitynyt tietojen vastaanottajan palveluun samoilla yhteystiedoilla, tiedot pystytään yhdistämään. Yhdistämisen jälkeen tiedot poistetaan.
Kolmas osapuoli ei voi käyttää luovuttamiamme tietoja muihin tarkoituksiin.
Tällä hetkellä käytämme tietojen yhdistämistä seuraavien alustojen kanssa:
Schibsted
Meta
Henkilötietojen käsittelyn oikeusperuste, säilyttäminen ja poistaminen:
Katsomme, että markkinointi asiakastietoja yhdistämällä perustuu oikeutettuun etuun, ja että etumme ohittaa mahdolliset tästä henkilötietojen käsittelystä sinulle aiheutuvat haitat. Tieto tietojen yhdistämisestä poistetaan välittömästi tietojen yhdistämisen jälkeen ja viimeistään 30 päivän kuluttua.
Kolmansien osapuolten kanssa vaihdettujen asiakastietojen analysointi:
Gigantti analysoi kolmansien osapuolten alustoilla, kuten Googlessa ja Facebookissa, tehtävän mainonnan vaikuttavuutta. Luovutamme nimen, tiedot asuinpaikasta, sähköpostiosoitteen ja puhelinnumeron analysointitarkoituksissa. Lisäksi luovutamme tiedot myymälöistämme tehdyistä ostoista. Nämä tiedot analysoidaan alustoissa julkaistujen mainosten tietojen kanssa. Saamme tulokseksi koontiraportit mainosten vaikuttavuudesta, eivätkä ne sisällä henkilötietoja.
Tällä hetkellä luovutamme tietoja analysointitarkoituksiin seuraaville kolmansille osapuolille:
Henkilötietojen käsittelyn oikeusperuste, säilyttäminen ja poistaminen:
Katsomme, että digitaalisissa alustoissa tehdyn mainonnan vaikuttavuuden analysointi perustuu oikeutettuun etuun, ja että etumme ohittaa mahdolliset tästä henkilötietojen käsittelystä sinulle aiheutuvat haitat. Kun analyysi on tehty, Google ja Facebook poistavat tiedot. Ne eivät voi käyttää näitä tietoja omiin tarkoituksiinsa.
Käytämme asiakastietoja järjestelmiemme ja prosessiemme kehittämiseen, kun se on välttämätöntä. Tässä tarkoituksessa tehtävään testaukseen ja analysointiin käytetään suuria henkilötietoeriä. Tavoitteena on parantaa asiakaskokemusta ja tehostaa työskentelyprosessejamme.
Henkilötietojen käsittelyn oikeusperuste, säilyttäminen ja poistaminen:
Katsomme, että asiakastietojen käyttäminen prosessiemme kehittämiseen perustuu oikeutettuun etuun, ja että etumme ohittaa mahdolliset tästä henkilötietojen käsittelystä sinulle aiheutuvat haitat. Analysoinnissa käytettäviä tietoeriä poistetaan säännöllisesti, eikä niiden säilytysaika ylitä asiakastietojen muita säilytysaikoja.
Gigantti on asentanut kameravalvonnan myymälöihin. Kameravalvonnasta ilmoitetaan sisäänkäynneissä olevien kylttien avulla. Tämän lisäksi tarvittaessa ilmoitamme erikseen myymälöiden sisällä kameravalvonnasta. Valvonnan tarkoituksena on varmistaa asiakkaidemme, henkilökunnan, vierailijoiden sekä omaisuutemme turvallisuus. Kuvamateriaalia käytetään Giganttiin, työntekijöitämme, vierailijoitamme ja asiakkaitamme sekä omaisuuttamme koskevien rikosten havaitsemiseen ja tutkimiseen.
Kameravalvonnan käyttö ja tallennusaika:
Tarvittaessa kameravalvonnan kuvamateriaalia käsittelevät myymälän johto, turvallisuuspäällikkö, sopimusperusteinen turvallisuushenkilöstö ja viranomaiset. Laillinen perusta ja säilytysaika: Videovalvonnan laillinen perusta on oikeutettu etu. Gigantilla on oikeutettu etu suojella henkilöstöä, asiakkaita sekä omaisuutta ja näin ollen ehkäistä ja tutkia rikoksia. Tämä oikeutus on suurempi kuin mahdolliset kielteiset vaikutukset yksilöön. Tallennusaika on jopa 20 päivää. Jos kuvamateriaali luovutetaan poliisille tutkintaa varten, tallenteita säilytetään riittävä aika rikoksen tutkinnan, syyteharkinnan sekä oikeuskäsittelyn mukaan.
Näin ylläpidät asiakastiliäsi:
Kun olet luonut asiakastilin, voit päivittää henkilötietojasi ja muuttaa suostumusasetuksiasi itse tilin asetuksista. Asiakastilille kirjaudutaan meille ilmoittamallasi sähköpostiosoitteella.
Näin perut suostumuksesi:
Jos et enää halua saada sinusta keräämiimme tietoihin perustuvaa kohdennettua markkinointia, voit erota kanta-asiakasohjelmasta. Kirjaudu sisään asiakastilillesi osoitteessa gigantti.fi ja poistu kanta-asiakasohjelmasta.
Katso evästeperiaatteistamme, miten selaimeesi tallennetut evästeet poistetaan.
Näin kiellät henkilötietojesi käsittelyn, vastustat käsittelyä tai pyydät käsittelyn rajoittamista:
Jos haluat kieltää henkilötietojesi käsittelyn, vastustaa käsittelyä tai pyytää käsittelyn rajoittamista, ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Kerro viestissäsi selkeästi, mitä henkilötietojen käsittelyä et halua meidän tekevän.
Näin pyydät henkilötietojesi tarkistamista, oikaisua tai poistamista:
Voit pyytää, että henkilötietosi poistetaan, kirjautumalla asiakastilillesi ja käyttämällä sen poista käyttäjäprofiili -toimintoa. Jos haluat tarkistaa henkilötietosi tai pyytää niiden oikaisua tai poistamista, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.
Kun pyydät tietojasi tarkistettavaksi, toimitamme sinulle seuraavat tiedot:
- Sinusta keräämämme henkilötiedot. Tavallisesti nämä ovat nimi, asuinpaikan tiedot ja toimitusosoitteet, sähköpostiosoite ja puhelinnumero.
- Tilaushistoriasi. Tämä tarkoittaa meiltä tekemiäsi ostoja ja myyntikanavaa. Tilaushistoriasta käy lisäksi ilmi, oletko tilannut tuotteille alihankkijoiltamme kotiinkuljetus- tai asennuspalvelua.
- Oletko tai oletko ollut kanta-asiakasohjelmamme jäsen. Jos olet kanta-asiakasohjelmamme jäsen, saat tiedon siitä, milloin olemme lähettäneet sinulle uutiskirjeitä ja oletko napsauttanut niissä olleita mainoksia. Lisäksi voimme toimittaa sinulle tiedon siitä, mihin asiakassegmenttiin sinut on luokiteltu.
- Jos olet kanta-asiakasohjelman jäsen, saat lisäksi tiedon siitä, mihin asiakassegmenttiin sinut on luokiteltu kolmannen osapuolen tietojen perusteella.
- Jos olet ollut yhteydessä asiakaspalveluumme, saat tiedon yhteydenpidosta, jos tiedot on säilytetty.
Emme sisällytä kameravalvonnan kuvamateriaalia, jos pyydät hallussamme olevia henkilötietoja sinusta, koska kuvamateriaali poistetaan lyhyessä ajassa.Mikäli pyydät pääsyä materiaaliin säilytysajan kuluessa, hylkäämme yleensä pyynnön GDPR-asetuksen artiklan 12.5 mukaisesti. Syynä on se, että materiaalin etsiminen ja materiaalin muokkaaminen nauhalla näkyvien muiden henkilöiden oikeuksien suojaamiseksi on laaja ja aikaa vievä prosessi. Pääsy siihen annetaan vain, jos pidämme pyyntöä erityisen perusteltuna.
Erikseen pyytämällä voit saada tietoa siitä, kenelle olemme luovuttaneet henkilötietojasi. Tämä on kuitenkin jo kerrottu joko tässä tietosuojaselosteessa tai tilauksen käsittelyn yhteydessä. Siksi emme toimita näitä tietoja tavallisen tietojentarkistuspyynnön yhteydessä.
Katsomme, että tietosuojaselosteestamme käy riittävän selkeästi ilmi, miten käsittelemme henkilötietojasi. Jos sinulla on konkreettisia kysymyksiä, joihin et löydä vastausta tietosuojaselosteesta, vastaamme kysymyksiisi.
Emme toimita seuraavia tietoja tarkastuspyynnön yhteydessä:
- Asiakaspalvelun kanssa käytyjen puhelin- ja chatkeskustelujen tallenteet. Kanssamme käymäsi keskustelut sisältävät asiakaspalvelijoiden henkilötietoja. Äänitallenteiden toimittaminen loukkaisi työntekijöidemme tietosuojaa. Chatkeskustelut ovat ladattavissa keskustelun päättymisen jälkeen. Tämän jälkeen ne poistetaan lyhyen ajan kuluessa, eikä meillä siksi ole syytä toimittaa niitä tarkastuspyynnön yhteydessä.
- Kanssamme käymiesi sähköpostikeskustelujen sisältö. Nämä tiedot sinulla on jo, emmekä siksi toimita niitä tarkastuspyynnön yhteydessä.
- Henkilötietojen pohjalta tehtyjen riskiarvioiden sisäinen dokumentaatio. Emme toimita sisäisiä asiakirjoja. Voit kuitenkin saada yhteenvedon arvioinnista, jos sinulla on siihen oikeus, kuten oikeutettu etu.
Jos pyydät tietojesi poistamista, poistamme kaikki sinusta keräämämme tiedot lukuun ottamatta tietoja, jotka meidän on säilytettävä lainsäädännöllisistä syistä. Tilauksiin liittyviä tositteita säilytetään kirjanpitolain määräysten mukaisesti. Alkuperäisen maksukuitin perusteella tilaukset pystytään löytämään järjestelmistä, vaikka muut henkilötietosi on poistettu.
Tällä hetkellä luovutamme asiakastietoja seuraaville tahoille:
Kuljetusyritykset sekä asennuksen ja muiden palvelujen tarjoajat | Tuotteiden toimitus, asennuspalvelut ja muut palvelutehtävät (ks. kohta 3). |
Tuotteiden valmistajat | Reklamaatioiden ja takuuasioiden käsittely (ks. kohta 4). |
Analysointi ja markkinointi | Oikeiden henkilötietojen hakeminen rekisteröitymisen yhteydessä (ks. kohdat 1 ja 2) sekä analysoinnin ja markkinoinnin toteuttaminen (ks. kohdat 7 ja 8). |
Digitaaliset mainospalvelut | Analysoinnin ja markkinoinnin toteuttaminen (ks. kohta 8). |
Rahoitus-, vakuutus- ja liittymäpalvelujen tarjoajat | Asiakassopimuksen luominen sinun ja palveluntarjoajan välille (ks. kohta 5). |
Omat yhtiöt | Palvelun kehittäminen ja parantaminen (ks. kohta 9) ja palvelujen tarjoaminen (ks. kohta 3). |
Jos Gigantti käyttää EU- tai ETA-maiden ulkopuolella toimivia alihankkijoita, varmistamme, että tietosuoja vastaa EU- ja ETA-maissa vaadittua tasoa huolehtimalla esimerkiksi siitä, että maan tietosuojan taso on EU:n komission päätöksen mukaisesti riittävä tai käyttämällä tarvittavia takuita, EU:n komission hyväksymiä vakiolausekkeita tai vastaavia keinoja.
Tällä hetkellä teemme yhteistyötä seuraavien EU- ja ETA-maiden ulkopuolisten palveluntarjoajien kanssa
Yritys | Palvelu | Maa |
Twilio | Asiakaspalvelun palveluntarjoaja | Yhdysvallat |
Facebook Inc. | Mainospalvelu | Yhdysvallat |
Google Inc. | Mainospalvelu | Yhdysvallat |
Microsoft | Pilvipalvelu | Yhdysvallat |
Assently | Rahoituspalvelut | Yhdysvallat |
McAfee | Tukipalvelu | Yhdysvallat |
B2B-tietosuojakäytäntö (Privacy Policy)
Gigantti rekisterinpitäjänä:
Gigantin asiakkaana meidän on joskus käsiteltävä henkilötietojasi. Tiedämme, että meiltä ostamasi tuotteet ovat tärkeitä arjessasi, ja haluamme tarjota sinulle mahdollisimman kattavaa tietoa tarjouksista ja kampanjoista ennen tuotteiden ostamista sekä myynnin jälkeistä seurantaa.
Gigantin myymälät omistaa ja niitä ylläpitää joko Elkjøp Norge AS (yritystunnus 947 054 600) tai joku franchising-kumppaneistamme. Elkjøp Norgen omistaa Elkjøp Nordic AS (yritystunnus 911 382 296), joka avustaa sekä Elkjøp Norgea että franchising-kumppaneita päivittäisessä toiminnassa ja kehittämisessä. Elkjøp Nordicilla on myös yleinen strateginen vastuu Elkjøp-konsernin toiminnasta, mukaan lukien toiminta muissa Pohjoismaissa.
Tässä tietosuojaselosteessa kuvattujen henkilötietojen käsittelyssä Elkjøp Nordic on yhteisrekisterinpitäjä Elkjøp Norgen ja/tai franchising-kumppanin kanssa. Elkjøp Norge/franchise-kumppani on itsenäinen rekisterinpitäjä myymälöiden kameravalvonnan suhteen alla kohdassa 9 kuvatulla tavalla.
Jos sinulla on kysyttävää tästä tietosuojaselosteesta tai tekemistämme arvioinneista, ota meihin yhteyttä asiakaspalvelun kautta tai kirjoittamalla osoitteeseen infosec@elkjop.no.
Ostot portaaleissamme, joissa Elkjøp on tietojen käsittelijä:
Jos sinun on mahdollista tilata tuotteita työnantajasi tai kunnallisen sopimuksen kautta, Elkjøp käsittelee henkilötietojasi tietojen käsittelijän ominaisuudessa. Tämä pätee siinä tapauksessa, että organisaatio on tehnyt kanssamme sopimuksen, jonka mukaan toimitamme sinulle yksityishenkilönä tuotteita, jotka organisaatio rahoittaa. Näissä tapauksissa se organisaatio, jonka kanssa olemme tehneet sopimuksen, on henkilötietojesi rekisterinpitäjä. Jotta voit tilata tuotteita ja jotta tuotteet voidaan toimittaa sinulle, Elkjøpin on käsiteltävä henkilötietojasi täyttääkseen oman osuutensa sopimuksesta. Vaikka Elkjøpiä pidetään tässä yhteydessä tietojen käsittelijänä, voit ottaa meihin yhteyttä käyttääksesi oikeuksiasi. Katso kohta 9.
Tällä hetkellä Elkjøp käsittelee henkilötietojasi tietojen käsittelijän ominaisuudessa näiden yrityssopimusten puitteissa.
Ostotapahtuman läpivieminen:
Kun ostat meiltä tuotteita, pyydämme luvan luoda yrityksellesi asiakastilin järjestelmäämme. Asiakastilin luomista varten meidän on rekisteröitävä yrityksen Y-tunnus sekä yhteyshenkilön nimi, puhelinnumero ja sähköpostiosoite. Luomme myös käyttäjätunnuksen jokaiselle yrityksen työntekijälle, joka tekee meillä ostoksia. Käytämme näitä tietoja asiakassuhteen hallintaan ja hoitamiseen. Jos myymässämme tuotteessa havaitaan vakava vika, voimme käyttää rekisteröimiämme yhteystietoja tuotteen takaisinvedosta ilmoittamiseen. Vähemmän vakavien vikojen kohdalla, kun tuotemerkin toimittaja haluaa korjata tai hyvittää tuotteen sinulle asiakkaana suoraan, voimme jakaa tietosi toimittajien kanssa, jotta he voivat ottaa sinuun yhteyttä vian korjaamiseksi.
Henkilötietojen käsittelyn oikeusperuste, säilyttäminen ja poistaminen:
Henkilötietojen käsittelyn oikeusperuste yritysmyynnin yhteydessä on ostosopimus. Kun yhteystietoja käytetään tuotteiden takaisinvetojen yhteydessä, niiden käsittelyn oikeusperusteena on voimassa olevan tuotevastuulain mukainen oikeudellinen velvoite. Jos jaamme henkilötietojasi, jotta toimittaja voi ottaa sinuun yhteyttä koskien tuotevikoja, jotka eivät kuulu tuotevastuulain soveltamisalaan, käsittelyn perusteena on oikeutettu etu.
Säilytämme asiakastietojasi niin kauan kuin sinulla on aktiivinen asiakassuhde meihin. Kun yrityksellä ei enää ole aktiivista asiakassuhdetta meihin, poistamme asiakasprofiiliin liittyvät henkilötiedot. Jos yrityksen yhteyshenkilö vaihtuu, yrityksen on itse pyydettävä yhteystietojen muuttamista.
Gigantti tekee yhteistyötä useiden kolmannen osapuolen yritysten kanssa, jotka suorittavat kuljetus- ja asennuspalveluja puolestamme. Luovutamme näille yrityksille palvelun toteuttamisessa tarvittavat henkilötietosi. Jos oston yhteydessä annetaan yksityisiä yhteystietoja, nämä jaetaan kolmannen osapuolen kanssa.
Gigantin tavoitteena on parantaa asiakaskokemustasi. Lähetämme sinulle tarvittaessa sähköpostitse tärkeitä tietoja ennen asennuspalvelun suorittamista. Kun tuote on toimitettu tai asennettu, saatamme myös lähettää sinulle pyynnön vastata asiakaskokemustasi koskevaan kyselyyn. Käytämme kyselyssä kerättäviä tietoja parantaaksemme sisäisiä prosesseja ja seurataksemme kolmansia osapuolia, jotka suorittavat palveluja puolestamme.
Henkilötietojen käsittelyn oikeusperuste, säilyttäminen ja poistaminen:
Henkilötietojen luovuttaminen kolmansille osapuolille perustuu kanssasi tekemäämme ostosopimukseen.Gigantti kehottaa kolmansia osapuolia poistamaan henkilötietosi, kun ne ovat täyttäneet oman osuutensa sopimuksesta.
Kun pyydämme sinua vastaamaan asiakastyytyväisyyskyselyyn, henkilötietojesi käsittelyperuste on oikeutettu etu. On Gigantin etujen mukaista selvittää asiakkaidensa tyytyväisyyttä heidän saamaansa palveluun, jotta voimme kehittää asiakaskokemusta. Katsomme, että tällaisen pyynnön vastaanottaminen ei aiheuta merkittäviä kielteisiä vaikutuksia sinuun asiakkaana.
Jos olet ostanut tukisopimuksen tai käyttöönottopalvelun matkapuhelimelle, tietokoneelle ja/tai tabletille, tarvitsemme pääsyn laitteidesi ja tiliesi sisältöön palvelun suorittamisen ajaksi. Käytämme pääsyoikeutta siirtääksemme tiedot vanhasta laitteesta uuteen laitteeseen, asentaaksemme ja päivittääksemme ohjelmat ja mukauttaaksemme laitteen asetukset sinun tarpeisiisi sopiviksi.
Kun käsittelemme henkilötietojasi huolto- ja tukitarkoituksissa, käsittelyn oikeusperuste on ostosopimus. Sama koskee palautusajan puitteissa tehtyjä tuotepalautuksia.
Voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme useiden eri kanavien kautta. Jos sinulla on jo asiakastili, käytämme asiakastilin tietoja palvellaksemme sinua mahdollisimman tehokkaasti. Jos sinulla ei ole asiakastiliä ja käsiteltävä asia vaatii jatkotoimia, kuten huoltopalvelua tai reklamaation käsittelyä, luomme sinulle asiakastilin kohtien 1 ja 4 mukaisesti. Lisäämme tiedot yhteydenotoista asiakastietoihisi, jotta voimme seurata asiaa tarvittaessa.
Kun otat yhteyttä puhelimitse:
Kun otat meihin yhteyttä puhelimitse, haemme tietosi puhelinnumerosi perusteella, jotta asiakaspalvelijallamme on kaikki puhelun aikana tarvittavat tiedot asiakassuhteestasi. Asiakaspalvelijat kirjaavat järjestelmäämme ne tiedot, joita asian jatkokäsittelyssä tarvitaan. Lisäksi säilytämme asiakastiedoissasi tiedon siitä, että olet ottanut meihin yhteyttä puhelimitse.
Ennen puhelun alkamista sinulta kysytään, suostutko puhelun tallentamiseen. Puhelutallennetta käytetään vain koulutustarkoituksiin.
Kun otat yhteyttä chatin kautta:
Verkkosivuillamme on chattibotti, joka pystyy vastaamaan asiakkaittemme tavallisimpiin kysymyksiin. Jos chattibotti ei ymmärrä kysymystäsi, se tarjoaa mahdollisuutta keskustella asiakaspalvelijan kanssa asiakaspalvelun aukioloaikana. Asiakaspalvelija saa käyttöönsä koko chattibotin kanssa käymäsi keskustelun, jonka avulla hän voi palvella sinua nopeammin. Kaikki keskustelut käydään nimettömästi siihen asti, kunnes luovutat henkilötietojasi. Jos kerrot henkilötietosi, haemme mahdolliset avoinna olevat asiat sähköpostiosoitteesi perusteella, kun asiasi siirretään asiakaspalvelijalle. Voit myös ottaa yhteyttä nimettömästi. Asiakkaana voit ladata keskustelun chatin asetuksista.
Kun lähetät sähköpostia:
Kun lähetät meille sähköpostia, tallennamme viestin asiakastilillesi. Säilytämme sähköpostiviestit, jotta voimme seurata asiaa, kun tarvitset huoltopalvelua, teet reklamaation tuotteesta tai kun viestit liittyvät kanssamme käynnissä olevaan riita-asiaan.
Henkilötietojen käsittelyn oikeusperuste, säilyttäminen ja poistaminen:
Katsomme, että kanssamme käytävän viestinnän tallentamisen oikeusperuste on oikeutettu etumme huolehtia asiakassuhteesta. Joissakin tilanteissa meillä on myös lakisääteinen velvollisuus tallentaa tietoa asiakassuhteestasi. Tällainen tilanne on esimerkiksi tuotteesta tekemäsi reklamaatio. Jos tallennamme puhelinkeskustelun, käsittelyperusteena on suostumuksesi.
Puhelutallenteet poistetaan viimeistään 9 päivän kuluttua. Chatkeskustelut anonymisoidaan 30 päivän kuluessa. Sähköpostiviestit säilytetään yhden vuoden ajan, jotta voimme seurata valituksia ja reklamaatioita pitkällä aikavälillä.
Jos olet tilannut uutiskirjeemme verkkosivustollamme olevan tilauslomakkeen kautta, lähetämme sinulle uutiskirjeitä. Käsittelyperuste markkinoinnin lähettämiselle sähköpostitse on suostumus, jonka olet antanut uutiskirjeen tilaamisen yhteydessä.
Kolmannen osapuolen alustojen avulla tehty analysointi ja markkinointi:
Gigantti tekee yhteistyötä digitaalisten mainosverkostojen, kuten Facebookin ja Googlen, kanssa voidakseen tarjota sinua kiinnostavia tarjouksia näillä alustoilla. Tällaisten alustojen kautta tapahtuvaan markkinointiin liittyy profilointia ja segmentointia. Segmentoinnilla tarkoitetaan, että mainokset kohdennetaan ryhmiin, joilla on yhteisiä ominaisuuksia, kuten sukupuoli, ikä, asuinpaikka tai vastaava. Profiloinnilla tarkoitetaan, että sinulle näytetään mainoksia aiempien kiinnostuksenkohteidesi perusteella. Jäljempänä on tietoa siitä, miten teemme markkinointia kolmansien osapuolten alustojen avulla.
Kolmansien osapuolien keräämiin tietoihin perustuva markkinointi ja profilointi:
Kun käytät verkkosivuja ja digitaalisia alustoja, ne keräävät tietoja sinusta ja kiinnostuksenkohteistasi. Lisäksi Gigantti kerää tietoja kiinnostuksenkohteistasi kolmansille osapuolille, kun käytät verkkosivujamme. Näitä tietoja kerätään vain, jos olet sallinut kolmannen osapuolen evästeet verkkosivuillamme. Tällöin tiedot sivuilla tekemistäsi hauista ja klikkauksista välitetään kolmansille osapuolille. Kun katselet Facebookissa julkaisemaamme sisältöä, Facebook rekisteröi, että olet kiinnostunut Gigantista. Kun mainostamme digitaalisissa alustoissa, näet mainoksia, joista alustat tulkitsevat sinun olevan kiinnostunut sinusta kerättyjen tietojen perusteella.
Yhteenveto verkkosivuillamme käytettävistä evästeistä löytyy evästekäytännöstämme.
Henkilötietojen käsittelyn oikeusperuste, säilyttäminen ja poistaminen:
Evästeiden avulla kerättyjen tietojen käsittelyperuste on verkkosivustollamme annettu suostumus. Lisäksi olet antanut erilaisten digitaalisten alustojen, kuten Facebookin ja Googlen, asetuksissa suostumuksesi sille, että nämä alustat voivat kerätä, analysoida ja käyttää henkilötietojasi. Gigantti ei tallenna näitä henkilötietoja.
Kun mainostamme kolmansien osapuolten alustoilla, käytämme toisinaan asiakastietojen yhdistämistä tarjotaksemme sinulle parasta tietoa ja tarjouksia. Meille antamiesi yhteystietojen perusteella kolmannet osapuolet, kuten Google ja Schibsted, voivat yhdistää sinut heille luovuttamiisi tietoihin. Kun tiedot on yhdistetty, voit saada viestejä ja tietoa, joiden oletamme kiinnostavan sinua. Yhdistämisessä tavallisimmin käytettävät yhteystiedot ovat sähköpostiosoite ja puhelinnumero, mutta niiden lisäksi voidaan käyttää myös nimeä, postitoimipaikkaa, postinumeroa, maakuntaa, maata, ikää, mobiilimainostunnusta, mobiililaitteen tunnusta ja UID:tä (sovellustunnus).
Luovutamme yhteystietosi kolmansille osapuolille salattuina, ja jos olet rekisteröitynyt samoilla yhteystiedoilla, tiedot voidaan yhdistää automaattisesti. Yhdistämisen jälkeen tiedot poistetaan.
Jos olet käyttänyt samaa sähköpostiosoitetta tai puhelinnumeroa sekä yritystililläsi että henkilökohtaisissa profiileissa tai henkilökohtaisilla käyttäjätileillä kolmannen osapuolen alustoilla, mainoksemme voidaan kohdistaa henkilökohtaisille käyttäjätileillesi. Jos et halua, että käytämme tietojasi asiakastietojen yhdistämiseen, voit kieltää sen ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.
Kolmas osapuoli ei voi käyttää luovuttamiamme tietoja muihin tarkoituksiin.
Tällä hetkellä käytämme tietojen yhdistämistä seuraavien alustojen kanssa:
Henkilötietojen käsittelyn oikeusperuste, säilyttäminen ja poistaminen:
Katsomme, että markkinointi asiakastietoja yhdistämällä perustuu oikeutettuun etuun, ja että etumme ohittaa mahdolliset tästä henkilötietojen käsittelystä sinulle aiheutuvat haitat. Asiakastietojen yhdistämistä koskevat tiedot poistetaan välittömästi tietojen yhdistämisen jälkeen ja viimeistään 30 päivän kuluttua.
Myymälöissämme käytetään kameravalvontaa. Kameroiden sijainnista ilmoitetaan myymälän sisällä olevilla kylteillä. Kameravalvonnan tarkoituksena on varmistaa asiakkaiden, vierailijoiden ja henkilökunnan turvallisuus. Kameravalvonnasta saatua kuvamateriaalia käytetään meitä, työntekijöitämme, vierailijoitamme ja asiakkaitamme vastaan tehtyjen rikosten tutkimiseen ja selvittämiseen. Kameravalvonnan kuvamateriaalia käsittelevät tarvittaessa myymälän työntekijät, turvallisuusalan yritykset sopimuksen mukaisesti tai viranomaiset, pääasiassa poliisi.
Henkilötietojen käsittelyn oikeusperuste, säilyttäminen ja poistaminen:
Kameravalvonnan oikeudellinen peruste on oikeutettu etumme. Gigantilla on oikeutettu etu suojella henkilöstöään ja asiakkaitaan sekä ehkäistä ja selvittää meihin kohdistuvia rikoksia. Katsomme tämän oikeutetun edun olevan merkittävämpi kuin valvonnasta aiheutuvat mahdolliset haitat yksilölle.
Maksupäätteitä tai henkilöllisyystodistuksia käyttäviin myyntipisteisiin sijoitettujen ja tallentavien kameroiden tallenteiden säilytysaika on enintään 90 päivää. Muiden kameroiden osalta tallenteiden säilytysaika on enintään 7 päivää tai enintään 30 päivää, jos meillä on perusteet luovuttaa kuvamateriaali poliisille.
Näin hallitset asiakastiliäsi:
Voit rekisteröidä itse haluamasi henkilöt yrityksen asiakastilille. Jos henkilö halutaan poistaa asiakastililtä, yrityksen on suoritettava myös poistaminen itse.
Näin kiellät henkilötietojesi käsittelyn, vastustat käsittelyä tai pyydät käsittelyn rajoittamista:
Jos haluat kieltää henkilötietojesi käsittelyn, vastustaa käsittelyä tai pyytää käsittelyn rajoittamista, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.
Kerro viestissäsi selkeästi, mitä henkilötietojen käsittelyä et halua meidän tekevän.
Näin pyydät henkilötietojesi tarkistamista, oikaisua tai poistamista:
Jos haluat tarkistaa henkilötietosi tai pyytää niiden oikaisua tai poistamista, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.
Kun pyydät henkilötietojesi tarkistamista, toimitamme sinulle seuraavat tiedot:
- Sinusta keräämämme henkilötiedot. Tavallisesti nämä ovat nimi, sähköpostiosoite ja puhelinnumero.
- Jos olet ottanut yhteyttä asiakaspalveluumme, annamme sinulle tiedot yhteydenotosta, jos ne ovat edelleen tallessa.
- Jos pyydät henkilötietojesi tarkistamista, emme sisällytä tietoihin kameravalvonnan kuvamateriaalia, koska tallenteet poistetaan lyhyen ajan kuluessa. Jos pyydät pääsyä kuvamateriaaliin säilytysajan puitteissa, pyyntö tavallisesti hylätään GDPR-asetuksen artiklan 12.5 mukaisesti. Syynä on se, että oikean kuvamateriaalin etsiminen ja nauhalla näkyvien muiden henkilöiden anonymisointi vie paljon aikaa. Pääsy kuvamateriaaliin annetaan vain, jos pidämme pyyntöä erityisen perusteltuna.
Pyynnöstä voimme antaa sinulle tarkempaa tietoa siitä, kenelle olemme luovuttaneet henkilötietojasi. Tämä on kuitenkin yleensä jo kerrottu joko tietosuojaselosteessa tai tilauksen käsittelyn yhteydessä. Siksi emme toimita näitä tietoja tavallisen tietojentarkistuspyynnön yhteydessä.
Katsomme, että tietosuojaselosteestamme käy riittävän selkeästi ilmi, miten käsittelemme henkilötietojasi. Jos sinulla on konkreettisia kysymyksiä, joihin et löydä vastausta tietosuojaselosteesta, vastaamme kysymyksiisi.
Emme toimita seuraavia tietoja tarkastuspyynnön yhteydessä:
- Asiakaspalvelun kanssa käytyjen puhelin- ja chatkeskustelujen tallenteet. Kanssamme käymäsi keskustelut sisältävät asiakaspalvelijoiden henkilötietoja. Äänitallenteiden luovuttaminen loukkaisi työntekijöidemme tietosuojaa. Chatkeskustelut ovat ladattavissa keskustelun päättymisen jälkeen. Tämän jälkeen ne poistetaan lyhyen ajan kuluessa, eikä meillä siksi ole syytä toimittaa niitä tarkastuspyynnön yhteydessä.
- Kanssamme käymiesi sähköpostikeskustelujen sisältö. Nämä tiedot sinulla on jo, emmekä siksi toimita niitä tarkastuspyynnön yhteydessä.
- Vaikutustenarviointia koskevat sisäiset dokumentit. Emme luovuta sisäisiä asiakirjoja. Voit kuitenkin saada yhteenvedon arvioinnista, jos sinulla on siihen oikeus, kuten oikeutettu etu.
Jos pyydät tietojesi poistamista, poistamme kaikki sinusta keräämämme tiedot lukuun ottamatta tietoja, jotka meidän on säilytettävä lainsäädännöllisistä syistä. Tilauksiin liittyviä tositteita säilytetään kirjanpitolain määräysten mukaisesti. Tilauksesi on mahdollista löytää järjestelmistämme alkuperäisen maksukuitin perusteella, vaikka muut henkilötietosi olisi poistettu.
Tällä hetkellä luovutamme asiakastietoja seuraaville tahoille:
Kuljetusyritykset sekä asennus- ja muiden palvelujen tarjoajat | Tuotteiden toimitus, asennuspalvelut ja muut palvelutehtävät, kts. kohta 3 yllä. |
Tuotteiden valmistajat | Reklamaatioiden ja takuuasioiden käsittely, kts. kohta 4 yllä. |
Digitaaliset mainospalvelut | Analysointi- ja markkinointitoimet, kts. kohta 8. |
Omat yhtiöt | Palvelun kehittäminen ja parantaminen, kts. kohta 9, sekä palvelujen tarjoaminen, kts. kohta 3. |
JosGigantti käyttää EU- tai ETA-maiden ulkopuolella toimivia alihankkijoita, varmistamme, että tietosuoja vastaa EU- ja ETA-maissa vaadittua tasoa huolehtimalla esimerkiksi siitä, että maan tietosuojan taso on EU:n komission päätöksen mukaisesti riittävä tai käyttämällä tarvittavia takuita, EU:n komission hyväksymiä vakiolausekkeita tai vastaavia keinoja.
Tällä hetkellä teemme yhteistyötä seuraavien EU- ja ETA-maiden ulkopuolisten palveluntarjoajien kanssa
Company | Service type | Country |
Twilio | Palveluntarjoaja asiakaspalvelu | Yhdysvallat |
Meta Inc. | Mainospalvelu | Yhdysvallat |
Google Inc. | Mainospalvelu | Yhdysvallat |
Microsoft | Pilvipalvelu | Yhdysvallat |
Assently | Rahoituspalvelu | Yhdysvallat |
McAfee | Tukipalvelu | Yhdysvallat |