Vertaa tuotteita Lisää maksimissaan kolme tuotetta vertailuun
 Vinkit urheilukellon valintaan

Vinkit urheilukellon valintaan

Urheilukello, sporttikello tai GPS-kello – rakkaalla lapsella on monta nimeä. Urheilukello tekee treenaamisesta ja tavoitteiden saavuttamisesta mielenkiintoista sekä tehokasta. Monipuoliset ominaisuudet, kuten sykemittari, jatkuva aktiivisuus- ja uniseuranta sekä muut toiminnot tekevät urheilukellosta täydellisen niin urheilijoille kuin aktiivisille ihmisille.

Urheilukellon valinnassa tulee ottaa huomioon seikka jo toinenkin, jonka vuoksi olemme koonneet alle tietoa urheilukelloista ja niiden toiminnoista.
Urheilutilat

Urheilutilat

Useimmat urheilukellot sisältävät esiasetettuja urheilutiloja, joiden ansiosta kello mukautuu valitun lajin mukaan, niin seurannan kuin näyttötietojen puolesta. Urheilutilojen ansiosta saat tarkkaa tietoa urheilusuorituksen aikana ja palautumisen aikana. Urheilukellon näyttö mukautuu lajille sopivaksi ja tarjoaa lajikohtaista tietoa esimerkiksi uiduista altaanmitoista tai korkeudesta kiipeilyn aikana. Muista tarkistaa, että urheilukellosta löytyy juuri sinun lajiisi sopiva urheilutila.

Sykkeen mittaus

Sykkeen mittaus

Useimmat urheilukellot ovat varustettu sykemittarilla. Sykkeen mittaus tapahtuu joko ranteesta, jolloin mittari on sisäänrakennettu kelloon, tai erillisen sykevyön avulla. Molemmissa mittaustavoissa on omat plussat ja miinukset – sykevyö mittaa tarkemmin ja mahdollistaa kellon kiinnittämisen esim. pyörän ohjaustankoon tai kajakkiin, mutta ei aina istu täydellisesti ja saattaa tuntua käytössä epämukavalta. Rannemittaus mahdollistaa jatkuvan sykkeen mittauksen, mutta ei tarjoa yhtä tarkkoja mittaustuloksia kuin sykevyö.

GPS ja suunnistus

GPS ja suunnistus

GPS-toimintoa voidaan käyttää niin urheilusuorituksen aikana suunnistukseen ja pituuden rekisteröintiin, kuin sen jälkeen kuljetun reitin tarkasteluun. GPS-toiminto on erinomainen lajeissa, joissa etäisyydellä on harjoittelussa keskeinen rooli. Edistyneimmät urheilukellot ovat varustettu usein myös barometrillä, eli ilmapuntarilla. Ilmapuntari on omiaan erityisesti lajeissa, kuten vuorikiipeily ja laskuvarjohyppy, joissa sääolosuhteiden seuraaminen on tärkeää.

Hør musik med dit sportsur

Musiikkikuuntelu

Osassa urheilukelloja on sisäänrakennettu musiikkisoitin, jonka ansiosta voit tallentaa suosikkisoittolistasi kelloon, yhdistää langattomat kuulokkeet Bluetoothin avulla suoraan kelloon ja jättää puhelimen kotiin juoksulenkin ajaksi.

Aktiivisuus- ja uniseuranta

Aktiivisuus- ja uniseuranta

Aktiivisuuden seurannan lisäksi urheilukelloissa on usein ominaisuuksia, joiden ansiosta terveellisten elämäntapojen noudattamisesta tulee vaivattomampaa. Urheilukelloissa on usein myös aktiivisuusmittareista tuttuja toimintoja, kuten unenlaadun seuranta ja älykkäät muistutukset.

Minkälainen urheilukello kannattaa valita?

Ennen urheilukellon hankkimista kannattaa miettiä muutamaa asiaa, kuten mahdollisia sovelluksia, akunkestoa ja minkälainen urheilukello on sinulle sopiva. Lue alta lisää vinkkejä.

Yhteensopivat sovellukset

Yhteensopivat sovellukset

Urheilukelloa valittaessa kannattaa tarkistaa, mitä suosittuja sovelluksia urheilukello tukee. Suosittujen sovellusten, kuten Strava, Endomondo, Runtastic tai Runkeeper, yhteensopivuus mahdollistaa kellon monipuolisemman käytön. Myös urheilukellovalmistajien omat sovellukset, kuten esim. Garmin Connect, Polar Beat tai Suunto-sovellus, tarjoavat samoja ominaisuuksia, ellei parempia, kuin kolmansien osapuolien sovellukset. Valmistajien sovellukset toimivat usein myös saumattomasti sille suunnitellun urheilukellon kanssa.

Näyttö ja hallittavuus

Näyttö ja hallittavuus

Yksi tärkeimmistä urheilukellon ominaisuuksista on sen helppo hallittavuus sekä selkeä ja luettava näyttö. Yleisesti ottaen fyysisillä painikkeilla varustettua urheilukelloa on helppo hallita kaikenlaisissa olosuhteissa, myös hansikkaat kädessä. Toinen tärkeä seikka on näytön laatu – kirkas ja selkeä näyttö mahdollistaa urheiluharjoitukseen keskittymisen urheilukellon tiirailun sijasta. riittävän kirkas näyttö mahdollistaa vaivattoman luettavuuden myös kirkkaassa auringonpaisteessa.

 Urheilukellon akunkesto

Urheilukellon akunkesto

GPS-paikannus, sykkeen mittaus ja musiikinkuuntelu ovat toimintoja, jotka kuluttavat huomattavasti urheilukellon akkua. Tämän lisäksi mahdolliset älykello-ominaisuudet, kuten ilmoitukset viesteistä, puhelut ja tiedonsiirto ovat yllättäviä akkusyöppöjä. Luonnollisesti edellä mainitut toiminnot voidaan kytkeä pois päältä, mutta harjoittelusi on esim. kestävyysharjoittelua, kuten puolimaratoniin valmistautumista, valitse kello mahdollisimman suurella akulla.

Urheilukellon ranneke

Urheilukellon ranneke

Millainen ranneke on sopiva harjoitteluun? Valitse ranneke, joka on helppo pitää puhtaana, kestää vettä ja tuntuu miellyttävältä ranteessa. Tällaisia ovat kumi- ja silikonirannekkeet. Jos urheilukellossa on sisäänrakennettu sykemittari, tulee rannekkeen olla verrattain napakka ja sopivan kokoinen. Useimpiin urheilukelloihin on mahdollista saada vaihtorannekkeita, joten voit vaihtaa rannekkeen tyyliisi ja tilanteeseen sopivaksi.

Urheilukellon IP-luokitus

Urheilukellon IP-luokitus

Useimmat uusista urheilukelloista on veden- ja pölynkestäviä, mutta huomioi että urheilukellojen IP-luokitukset vaihtelevat, eikä kaikki urheilukellot kestä esimerkiksi vesiupotusta. Tämän lisäksi uinti- ja sukellusharrastuksissa erityishuomiota tulee kiinnittää vesitiiviysluokitukseen, joka merkitään M, bar tai atm.

Urheilukello vai aktiivisuusmittari?

Urheilukello vai aktiivisuusmittari?

Urheilukello on edistynyt ja tarkka tapa mitata urheilusuorituksiasi ja aktiivisuuttasi. Urheilukello tarjoaa loistavia ominaisuuksia erityisesti urheilijoille ja aktiivisille liikkujille, joilla on harjoittelussa selvät tavoitteet. Jos sinusta tuntuu, että urheilukello on käyttöösi liian ”edistynyt” kapine, saattaa aktiivisuusmittari täyttää tarpeesi. Lue lisää aktiivisuusrannekkeesta täältä.

Muistathan, että Gigantti tarjoaa 50 päivän palautusoikeuden kaikille tuotteille. Voit palauttaa tuotteen, vaikka olisit avannut myyntipakkauksen ja käyttänyt laitetta.

Mies kävelyllä metsäpolulla.

Miksi 10000 askelta päivässä?

Olemme varmasti kaikki kuulleet suositellusta 10000 askeleen päivätavoitteesta. Aktiivisuusranneke tai urheilukello auttavat seuraamaan päivittäin otettujen askelten määrää. Mutta miksi 10000 askelta on niin tärkeää?

Kyseinen luku sai syntynsä japanilaisen yrityksen mainoskampanjasta, jossa myytiin askelmittareita Tokiossa, vuonna 1964 järjestettyjen olympiakisojen yhteydessä. Luku 10000 kuulosti hyvältä, eikä se todellisuudessa perustunut mihinkään tutkimukseen.

Kaikki otetut askeleet ovat hyvästä, mutta tutkimusten eivät ole osoittaneet merkittävää eroa eliniän kannalta esimerkiksi 10000 ja 7500 päivittäisen askeleen välillä.

Jos kävelylenkit ovat osa painonhallintaa, kannattaa suunnitella hieman tavallista pidempiä reittejä ja aloittaa esimerkiksi lisäämällä niihin 2000 askelta. Myös omaan kävelyvauhtiin kannattaa kiinnittää huomiota ja kävellä hieman reippaammin, jolloin pulssi saadaan kohomaan.

Joillekin 10000 päivittäistä askelta voi olla epärealistinen tavoite, eikä sen saavuttaminen tunnu silloin motivoivalta. Niille, jotka liikkuvat paljon voi askelten määrä tuntua vähäiseltä. Tästä syystä kannattaakin huomioida oma kunto ja liikuntatottumukset ja asettaa tavoitteet sen mukaan.

Nainen aktiivisuusranneke kädessään sitomassa lenkkikengän nauhoja.

Miksi kävely on hyvästä?

Kävelyllä on monia terveydelle edullisia vaikutuksia. Se auttaa painonhallinnassa ja vahvistaa niveliä, lihaksia sekä keuhkoja. Kävely voi myös ennaltaehkäistä erilaisten sairauksien tai vaivojen muodostumista tai auttaa niiden hallinnassa. Esimerkkinä voidaan mainita sydän- ja verisuonisairaudet, korkea vedenpaine, tyypin 2 diabetes, nivelrappeumat ja useat syöpätyypit. Samalla sillä on tasapainolle, koordinaatiokyvylle, kognitiivisille toiminnoille ja mielialalle edullinen vaikutus.

YK:n maailman terveysjärjestö WHO:n suositusten mukaan 18-64 vuotiaiden aikuisten tulisi harrastaa liikuntaa vähintään 30 minuuttia päivässä. Fyysisen aktiviteetin tulisi täydentää muita päivittäisiä ja lyhytkestoisempia liikuntasuorituksia. Jos 30 minuuttia halutaan jakaa osiin, tulisi yhden liikuntajakson kestää vähintään 10 minuuttia. 10000 askelta vastaa noin 30-60 minuutin kävelyä nopeudesta ja maastosta riippuen.

Huomioi, että lasten ja nuorten tulisi liikkua 30 minuutin suositusta enemmän ja iäkkäämpien vähemmän. Juuri sopiva määrä liikuntaa on yksilöllistä, josta syystä onkin tärkeää kuunnella omaa kehoaan ja liikkua kunnon mukaan. Useissa aktiivisuusrannekkeissa ja urheilukelloissa on mahdollisuus valita itselleen sopivat liikuntatavoitteet suositellun 10000 askeleen sijaan. Näin jokaisen on helpompi löytää oma henkilökohtainen tasonsa ja liikkua itselle sopivissa määrin.

Askelten mittaaminen voi olla hyvä tapa motivoida itseään ja varmistaa riittävä määrä päivittäistä liikuntaa. Säännöllisellä liikunnalla on todistettavia myönteisiä vaikutuksia sekä keholle että mielelle, mutta kannattaa muistaa, että 10000 päivittäistä askelta on vain suuntaa-antava suositus.

Tutustu urheilukelloihin täällä:

Ei tuotteita

Polar Ignite urheilukello S (valkoinen/hopea)
Keskusvarastossa (50+)  
Keskusvarastossa (50+)  
  • Sykemittari ranteessa
  • GPS, pehmeä silikoniranneke
  • Unenseuranta, stressinhallinta
  
 
Polar Vantage M GPS-multisportkello M/L (musta)
Keskusvarastossa (100+)  
Keskusvarastossa (100+)  
  • Tarkka rannesykemittaus
  • Treenaa tehokkaammin
  • Vaihdettava ranneke
  
 
Polar Unite urheilukello S/L (musta)
Keskusvarastossa (100+)  
Keskusvarastossa (100+)  
  • Precision Prime -sykemittari
  • Uni- ja palautumisseuranta
  • Mukautuva treeniopas
  
 
Polar Ignite fitnesskello M/L (musta/kupari)
Saapuu varastoon 08.10.2020  
Saapuu varastoon 08.10.2020  
  • Sykemittari ranteessa
  • GPS, silikoniranneke
  • Unenseuranta, stressinhallinta
  
 
Polar Ignite fitnesskello M/L (musta/hopea)
Keskusvarastossa (100+)  
Keskusvarastossa (100+)  
  • Sykemittari ranteessa
  • GPS, TPU-muoviranneke
  • Unenseuranta, stressinhallinta
  
 
Polar Ignite fitnesskello S (musta/hopea)
Keskusvarastossa (100+)  
Keskusvarastossa (100+)  
  • Sykemittari ranteessa
  • GPS, TPU-muoviranneke
  • Unenseuranta, stressinhallinta
  
 
Garmin Vivomove 3s Sport älykello (ruusukulta)
Keskusvarastossa (5+)  
Keskusvarastossa (5+)  
  • Aktiivisuus- ja uniseuranta
  • Klassinen kellotaulu ja OLED-näyttö
  • Sykkeen ja kuukautiskierron seuranta
  
 
Huawei Watch GT2 älykello 46 mm (musta)
Saapuu varastoon 05.10.2020  
Saapuu varastoon 05.10.2020  
  • Vastaanota ilmoituksia
  • Sykkeen mittaus, unen seuranta
  • Valmennustoiminto
  
 
Polar Vantage M GPS-multisportkello S/M (musta)
Keskusvarastossa (25+)  
Keskusvarastossa (25+)  
  • Tarkka rannesykemittaus
  • Treenaa tehokkaammin
  • Vaihdettava ranneke
  
 
Huawei Watch GT2 älykello 46 mm (hopea)
Keskusvarastossa (100+)  
Keskusvarastossa (100+)  
  • Vastaanota ilmoituksia
  • Sykkeen mittaus, unen seuranta
  • Valmennustoiminto
  
 
Huawei Watch GT2 älykello 42 mm (ruusukulta)
Saapuu varastoon 14.10.2020  
Saapuu varastoon 14.10.2020  
  • Vastaanota ilmoituksia
  • Sykkeen mittaus, unen seuranta
  • Valmennustoiminto
  
 
Polar Vantage M GPS-multisportkello S/M (valkoinen)
Keskusvarastossa (100+)  
Keskusvarastossa (100+)  
  • Tarkka rannesykemittaus
  • Treenaa tehokkaammin
  • Vaihdettava ranneke
  
 
Loading